تاریخ انتشار: یکشنبه 30 مهر 1402
آیا میکروبیوم روده شما می‌تواند در سلامت سال‌های نوجوانی شما تاثیر داشته باشد؟
یادداشت

  آیا میکروبیوم روده شما می‌تواند در سلامت سال‌های نوجوانی شما تاثیر داشته باشد؟

مطالعه جدید به تأثیر میکروبیوم روده بر سلامت مادام العمر می‌پردازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، تشکیل میکروبیوتای روده به رشد سالم در میزبان کمک می‌کند و پیامدهای سلامتی مادام العمر دارد. نوجوانی، مرحله رشد بین کودکی و بزرگسالی، برای رشد و بلوغ حیاتی است. یک مطالعه اخیر مجله آمریکایی آسیب شناسی، تعاملات میکروبیوم میزبان، رشد نوجوانان، و مدل‌های تجربی را برای درک اثرات میکروبیوتای روده بر سلامت و بیماری مورد بحث قرار می‌دهد.

میکروبیوم روده و رشد مغز، شناخت و رفتار

وجود همزمان اختلالات روانپزشکی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مشاهده شده است که نشان می‌دهد میکروبیوتای روده می‌تواند به اختلالات عصبی کمک کند. در مدل‌های موشی، فرآیندهای رشد عصبی تنظیم شده توسط میکروبیوتای روده نشان داده شده است که پاسخ استرس غدد درون ریز را تعدیل می‌کند. علاوه بر این، تجویز یک کوکتل آنتی بیوتیکی با طیف وسیع به موش‌های عاری از پاتوژن خاص از اوایل نوجوانی تا بزرگسالی نشان داد که اختلال آنتی بیوتیکی میکروبیوتای روده در دوران نوجوانی بر رفتار بزرگسالان، تعدیل عصبی و شناخت تأثیر می‌گذارد. استرس بر رشد عصبی نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه، محققان اثرات بیرونی استرس بر میکروبیوتای روده را برای کاهش تاثیر آن بر رفتار و شناخت مطالعه کرده‌اند. یک مطالعه رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع امگا-3 و ویتامین A را بر روی موش‌های صحرایی نر نوجوان ویستار اجرا کرد. این منجر به کاهش تغییرات نامطلوب ناشی از استرس در میکروبیوتای روده و اختلالات در حافظه شناختی شد که هر دو تا بزرگسالی بهبود یافتند.

میکروبیوم روده، چاقی و متابولیسم

تا به امروز، کمبود مطالعاتی وجود دارد که اثرات میکروبیوتای روده نوجوانان را بر بیماری و سلامت متابولیک بررسی کرده باشد. میکروبیوتای روده در حیوانات چاق و لاغر و انسان ها متفاوت است، زیرا ترکیب روده آنان به آن‌ها امکان می‌دهد تا به طور فزاینده‌ای انرژی را از رژیم غذایی خود برداشت کنند. چاقی در دوران نوجوانی منجر به تغییرات نامطلوب در تنوع، غنا و ترکیب جوامع باکتریایی روده می‌شود. در یک مطالعه با مقایسه نوجوانان مصری در معرض رژیم غذایی مدیترانه‌ای (MD) و نوجوانان آمریکایی در معرض رژیم غذایی غربی (WD)، نشاسته غنی شده با WD و باکتری‌های تجزیه کننده پروتئین، در حالی که MD باکتری‌های تخریب کننده پلی ساکارید غنی شده است. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) نیز در گروه MD بالاتر بود، در حالی که ترکیبات مرتبط با متابولیسم لیپید و اسیدهای آمینه در گروه WD بالاتر بود. هنوز مشخص نیست که آیا تغییر در میکروب‌های خاص به چاقی نوجوانان کمک می‌کند یا خیر. مکمل لاکتوباسیلوس سالیواریوس در نوجوانان چاق، SCFAها، جوامع باکتریایی روده، یا نشانگرهای زیستی التهاب و سندرم متابولیک را تغییر نداد. تحقیقات مرتبط نشان داده است که مکمل‌های پروبیوتیکی فراوانی باکتری‌های روده را تغییر نداد. با این حال، پروبیوتیک‌ها چربی کل و توده چربی را افزایش دادند.

میکروبیوم روده و بلوغ اسکلتی

در دوران بلوغ، رشد قابل توجهی و توده استخوانی قوی در داخل اسکلت وجود دارد. میکروبیوتای روده رشد و بلوغ اسکلتی سالم پس از زایمان را تعدیل می‌کند. در یک مطالعه که موش‌های همسان جنسی را مقایسه کرد، مشخص شد که میکروبیوتای روده بلوغ اسکلت پس از تولد را به دلیل اعمال تحریک‌کننده ایمنی در روده و کبد تغییر می‌دهد. در مقایسه، مطالعات دیگر نشان داد که میکروبیوتای روده دارای اثرات آنابولیک در موش‌ها است، همانطور که موش‌های نر پرورش یافته در حضور میکروب‌هایی که رشد اسکلتی خطی را در مقایسه با موش‌های نر بدون میکروب نشان می‌دهند، نشان داد. اختلال آنتی بیوتیکی در میکروبیوتای روده نوجوانان بومی می‌تواند بر بلوغ اسکلتی نوجوانان سالم تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که دیسبیوز روده ناشی از آنتی بیوتیک در طول رشد موش بلوغ یا پس از بلوغ می‌تواند در بلوغ اسکلتی اختلال ایجاد کند. در یک مطالعه که اثرات مینوسیکلین، یک درمان آنتی بیوتیکی رایج برای آکنه نوجوانان را بررسی می‌کند، مشخص شد که این درمان باعث سرکوب تشکیل استخوان با واسطه استئوبلاست، (به یاخته‌هایی که استخوان‌های جدید می‌سازند استخوان‌ساز یا استئوبلاست (osteoblast) می‌گویند. استئوبلاست‌ها سلول‌هایی هستند که بخش ماتریکس پروتئینی استخوان مانند کلاژن و ماتریکس‌های بین سلولی را می‌سازند. این سلول‌ها به صورت معمول همواره در حال ساخت استخوان هستند و چون از سوی دیگر استئوکلاست‌ها نیز همیشه فعال‌اند، برآیند فعالیت این دو نوع سلول بازسازی مداوم استخوان است.) ایجاد تغییرات دیس بیوتیک در جوامع باکتریایی روده و محدود کردن بلوغ اسکلتی نوجوانان می‌شود.( دیس بیوزیس حالتی است که در آن عدم تعادل میکروارگانیسم‌ها در بدن ما یا درون آن وجود دارد. هنگامی که تعادل دارند ، این کلنی‌های میکروارگانیسم‌ها تمایل دارند که تأثیر مطلوبی بر بدن ما بگذارند. در صورت عدم تعادل، ممکن است علائم ناخواسته ای را تجربه کنیم.)

در نهایت

در آینده، مطالعات ژنومیک و توالی میکروبیوم بیشتری برای شناسایی مکانیسم‌هایی که میکروبیوتای روده به وسیله آن‌ها بر بلوغ و رشد سالم تاثیر می‌گذارد، مورد نیاز است. تا مکانیسم‌هایی را که میکروبیوتای روده بر بلوغ و رشد سالم تأثیر می‌گذارد، شناسایی کند. همچنین می‌توان از تحقیقات متاترانسکریپتومیک(متاترانسکریپتومیک ما را از ژن‌هایی که توسط جامعه به عنوان یک کل بیان می‌شوند، آگاه می‌کند. با استفاده از حاشیه نویسی‌های عملکردی ژن‌های بیان شده، می‌توان پروفایل عملکردی یک جامعه را تحت شرایط خاص، که معمولا به وضعیت میزبان بستگی دارد، استنباط کرد.) برای توصیف نقش عملکردی میکروبیوتای روده در رشد نوجوانان استفاده کرد.همچنین برای تعیین نحوه تعامل متابولیت‌های میکروبیوتای روده با میزبان برای تنظیم رشد متابولیک، عصبی و اسکلتی در دوران نوجوانی، به مطالعات بیشتری نیاز است. درک اینکه چگونه میکروبیوتای روده نوجوان بر رشد میزبان تأثیر می‌گذارد، برای توسعه مداخلات مبتنی بر میکروبیوم غیرتهاجمی مانند پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک‌ها، سین‌بیوتیک‌ها (سین بیوتیک به نوعی مکمل غذایی گفته می‌شود که باعث تنظیم بالانس باکتری‌ها در روده می‌شود. سین بیوتیک ها از ترکیب پروبیوتیک‌ها و پربیوتیک‌ها ساخته می‌شوند.) و پست‌بیوتیک‌ها برای رشد و بلوغ بهینه بسیار مهم است. بوتیرات، یک SCFA، همچنین به عنوان یک متابولیت میکروبیوم مفید روده در میان پست بیوتیک‌های مورد مطالعه شناسایی شده است. این نوع درمان‌ها می‌توانند عملکرد، ساختار و ترکیب میکروبیوتای روده را تغییر دهند. با این حال، این مداخلات در نوجوانان سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. همچنین برای تعیین نقش مداخلات غیرتهاجمی ‌در کمک به رشد و بلوغ نوجوانان و اینکه آیا این اثرات در دوران بزرگسالی باقی می‌مانند، مطالعات آینده نگر نیز مورد نیاز است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه