تاریخ انتشار: دوشنبه 06 آذر 1391
آیا بین پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی تفاوتی وجود دارد

  آیا بین پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی تفاوتی وجود دارد

در طول 10 سال گذشته، در 75 درصد پیوند سلول های بنیادی اهداکنندگان غیرخویشاوند بالغ، از سلول های بنیادی خون محیطی به جای سلول های بنیادی مغز استخوان استفاده شده است بدون وجود اطلاعات بالینی که این تغییرمنبع را توجیه کند. این مطالعه تفاوت بقای قابل توجهی را بین استفاده ازسلول های بنیادی خون محیطی و پیوند مغز استخوان از اهدا کنندگان غیر خویشاوند نیافته است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، محققان مرکز سرطان John Theurer در دانشگاه  Hackensack ( یکی از50 مرکز سرطان برترکشور)، در مطالعه منتشر شده در مجله New England Journal of Medicine  نقش مهمی را ایفا کردند که ممکن است شیوه پیوند مغزاستخوان و خون را تغییر دهد. فاز 3 این مطالعه، سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان و خون را با هم مقایسه کرده و نشان می دهد که هر دو روش دارای مزایایی نسبت به هم هستند، اما تفاوتی دربقا بین این دو روش وجود ندارد. 
در طول 10 سال گذشته، در 75 درصد پیوند سلول های بنیادی اهداکنندگان غیرخویشاوند بالغ، از سلول های بنیادی خون محیطی به جای سلولهای بنیادی مغز استخوان استفاده شده است بدون وجود اطلاعات بالینی که این تغییرمنبع را توجیه کند. این مطالعه تفاوت بقای قابل توجهی را بین استفاده ازسلول های بنیادی خون محیطی و پیوند مغز استخوان از اهدا کنندگان غیر خویشاوند نیافته است.
دکتر Scott Rowley نویسنده این مطالعه گفت: ما دریافتیم که سلول های بنیادی خون محیطی، ممکن است خطر ابتلا به رد پیوند را کاهش دهد، در حالی که مغز استخوان ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن واکنش پیوند علیه میزبان (GVHD) را که یک عارضه اغلب ناتوان کننده است کاهش دهد.
GVHD عارضه شایعی است که می تواند پس از پیوند سلول های بنیادی و یا مغز استخوان رخ دهد که در آن سلول اهدایی تازه پیوند شده به بدن گیرنده پیوند حمله می کند. این می تواند عوارض جانبی جدی متعددی از جمله بثورات پوستی، مشکلات کبدی و اسهال را در پی داشته باشد. GVHD مزمن معمولا سه ماه پس از پیوند شروع می شود و می تواند در تمام طول زندگی وجود داشته باشد. علائم آن ممکن است شامل درد مزمن، خشکی چشم ها و دهان، خستگی، بثورات پوستی، از دست دادن وزن باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه