تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 آذر 1391
شیوه های نوین درمان، سلول های بنیادی سرطان را نابود می کنند
مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

  شیوه های نوین درمان، سلول های بنیادی سرطان را نابود می کنند

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز گفت: سلول های بنیادی مزانشیم در آینده نزدیک می تواند به عنوان راهکار درمان هدفمند سرطان ها قرار گیرد.
امتیاز: Article Rating

 

دﻛﺘﺮ ﻋﺒﺎس ﻗﺎدري رییس ﺑﺨﺶ اﻳﻤﻮﻧﻮﻟﻮژي داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺷﻴﺮاز و استاد ایمونولوژی دانشکده پزشکی شیراز و مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در مرکز تحقیقات سرطان کارهای مختلفی انجام می گیرد. این مرکز شامل 6 مرکز تحقیقاتی و اعضای هیات علمی مجزا است.

وی افزود: یکی از آزمایشگاه های این مرکز که بخش عمده داده های پیوند کلیه نیز در آن مرکز انجام می گیرد ، آزمایشگاه سلول های بنیادی و سرطان "cancer stem cell" است. در این آزمایشگاه دسته ای از سلول ها که نقش بسیار مهمی را در ریز محیط تومور بازی می کنند، بررسی می شوند.

دکتر قادری با بیان اینکه در محلی که تومور به وجود می آید سلول های مختلفی وجود دارد تصریح کرد: یکی از این سلول ها، سلولهای مزانشیمی هستند.طی سه الی 4 سال گذشته توجه خاصی به این سلول ها شده و به نظر می رسد این سلول ها در بحث سرطان، کلیدی و مهم هستند. جداسازی، شناسایی و وظایفی که این سلول در تعامل با سلول سرطانی در آن ریز محیط بازی می کند، موضوع تحقیق عمده ای بوده که طی سال های اخیر داشته ایم.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز افزود: به نظر می رسد این سلول که ظرفیت های فراوانی برای مهندسی بافت و پزشکی ترمیمی دارد طی سال های آینده، ویژگی خاصی هم در رابطه با سرطان بتواند از خود نشان دهد که اطلاعات ما نشان می دهد، این سلول می تواند target therapy خوبی داشته باشد. یعنی داروها و کارهای درمانی را روی آن متمرکز کنیم.

وی با اشاره به این که این کار نو، پنجره جدیدی برای درمان سرطان می گشاید تاکید کرد: سلول های مزانشیم در بیماری های سرطان و برخی دیگر از بیماریها کارآمد است. سلول مزانشیم در بافتهای مختلف از جمله بافت چربی وجود دارد که به راحتی نیز قابل دسترس است. بنابراین سلول های مزانشیم بافت چربی را به راحتی می توان درمحیط آزمایشگاه جدا کرد و برای ترمیم پوست، درمان ناهنجاری های پوست و حتی سوختگی پوست استفاده کرد.

دکتر قادری در ادامه گفت: بعضی از متخصصین حوزه های قلب و عروق نیز برای رگ زایی در عروق کرونر، از این سلول ها استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم این سلول ، سیستم ایمنی را در زمانی که فرد دچار سرطان می شود، مهار میکند ادامه داد: لذا اگر بتوانیم کارهای مهاری این سلول را از روی سیستم ایمنی برداریم، خود سیستم ایمنی می تواند توانمندی خود را افزایش دهد و سیستم ایمنی علیه تومور درگیر شود. یعنی قصد داریم این سلول را به کمک آنتی بادی یا انتقال ژن  حذف کنیم. انتقال ژن راه بسیار مناسبی است که سلول را از بدن بیمار خارج کنیم، سپس ژن های مناسبی که برای ترمیم سیستم ایمنی لازم است به آن وارد و بعد به بدن مریض وارد کنیم.

مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: سلول مزانشیم برای درمان هدفمند سرطان، ژن درمانی و یا انتقال ژن مورد استفاده قرار می گیرد.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه