تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1391
تولید قلب جوان از سلول های بنیادی پیر نزدیک تر شد
محققان دانشگاه تورنتو:

  تولید قلب جوان از سلول های بنیادی پیر نزدیک تر شد

تبدیل سلولهای بنیادی پیر به سلول هایی که مانند سلولهای بسیار جوان عمل کنند، ممکن است روزی دانشمندان را قادربه رشد تکه های قلبی برای قلب های آسیب دیده و یا بیماراز سلولهای بنیادی خود بیمار- بدون توجه به سن بیمار- سازد.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، یک روش جدید رشد بافت قلب، آموزش سلول های بنیادی پیر است. این کشف  تبدیل سلولهای بنیادی پیر به سلول هایی که مانند سلولهای بسیار جوان عمل کنند، ممکن است روزی دانشمندان را قادربه رشد تکه های قلبی برای قلب های آسیب دیده و یا بیماراز سلولهای بنیادی خود بیمار- بدون توجه به سن بیمار- سازد.
Milica Radisic محقق کانادایی در مهندسی بافت قلب در موسسه بیومتریال و مهندسی پزشکی دانشگاه تورنتو (IBBME) می گوید: درمان با سلول های بنیادی مغزاستخوان اهدایی خطررد پیوند را در بخشی از جمعیت بیماران به همرا دارد.
یکی از روش های جلوگیری ازخطر رد پیوند، استفاده از سلول های به دست آمده از بدن خود بیماراست. اما تا به حال، آزمایش های بالینی این نوع درمان با استفاده از سلول های بیماران مسن ، گزینه پایداری نبوده است، چرا که سلول های پیر همانند سلول ها ی جوان عمل نمی کنند.
اگر شما می خواهید این افراد مسن را با استفاده از سلول های خودشان درمان کنید، چگونه این کار را انجام می دهید؟"
این مشکلی است که Radisic و همکارانش با ایجاد منبعی ازسلولهای جوان در کشت بافتی، ممکن است جوابی برای آن یافته باشند.
Radisic وهمکارانش برای اولین بار یک میکرو محیط زیستی را ابداع کردند که امکان رشد بافت قلب از سلول های بنیادی بیماران مسن را فراهم می کند.
 
این کشت سلولی سپس با فاکتورهای رشدی که باعث رشد عروق خونی و تکثیر سلولی می شوند، ترکیب شده و درداربست های متخلخلی که این سلول ها می توانند در آن با این فاکتورها ترکیب شوند قرار داده می شوند.
دکتر Radisic سپس تغییرات مولکولی را دراین سلول ها ایجاد و برخی ازعوامل پیری را مهار کرد. تغییرسطوح بیان دو مولکول ویژه، P16 و RGN، به طور موثری موجب تغییرساعت سلول و بازگشت آنها به حالت قوی و سالم شد.
Radisic و همکارانش امیدواربه ادامه هدف شان برای ایجاد محیطی کاملا موثرهستند که در آن سلول ها ی افراد مسن بتوانند زندگی جدیدی را از سر گیرند. او می گوید: ما می توانیم بافت های بسیار بهتری ایجاد کنیم که قابل استفاده برای ترمیم  نواقصی مانند آنوریسم و همچنین ترمیم آسیب ناشی از حملات قلبی باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه