تاریخ انتشار: شنبه 14 اسفند 1395
چگونه خون می تواند مجددا جوان سازی شود

  چگونه خون می تواند مجددا جوان سازی شود

سلول های بنیادی خون ما روزانه هزاران میلیارد سلول خونی جدید تولید می کنند، اما توانایی سلول های بنیادی خونی برای تولید تغییرات خونی با افزایش سن ما تغییر می کند و این امر موجب می شود که افراد پیر بیشتر به بیماری هایی مانند کم خونی و سایر سرطان های خونی مستعد شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار، تیمی از محققین دانشگاه لوند سوئد توانسته اند با تثبیت یک عملکرد کاهش یافته در موش های پیر موجب جوان سازی سلول های بنیادی خونی شوند.

سوالی که در مورد سلول های بنیادی خونی وجود دارد این است که آیا سلول های بنیادی خونی در یک فرد به صورت متفاوتی پیر می شوند یا این که این سلول های بنیادی به میزان یکسانی تحت تاثیر پیری قرار می گیرند. برای پاسخ به این سوال نیاز به نشان دار کردن سلول های بنیادی خونی پیر به صورت ژنتیکی و سپس شناسایی و ردیابی آن هایی است که بیشتر تحت تاثیر پیری قرار گرفته اند. در گام بعد،این سلول های قابل ردیابی بوسیله محققین به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی شدند. زمانی که این سلول ها بازبرنامه ریزی شدند، هویت آن ها به نوعی ریست(reset) شد و زمانی که از این سلول های iPS برای تولید سلول های بنیادی خونی جدید استفاده شد، محققین مشاهده کردند که این سلول ها به سلول های جوان تری تبدیل شده اند.

آن ها دریافتند که هیچ تفاوتی بین ظرفیت خون سازی این سلول های بنیادی خونی بازبرنامه ریزی شده با سلول های بنیادی خونی سالم مربوط به موش های جوان وجود نداشت. این اولین بار است که محققین توانسته اند با بازبرنامه ریزی یک سلول بنیادی پیر به یک سلول بنیادی جوان تر برسند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه