آتروفی عضلانی، RNA مصنوعی ، سلول بنیادی، بنیان
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 آذر 1390
RNA مصنوعی شدت بیماری های کشنده را کاهش می دهد

  RNA مصنوعی شدت بیماری های کشنده را کاهش می دهد

محققان دریافتند هدف قرار گرفتن یک ژن خاص توسط یک مولکول مصنوعی می تواند شدت بیماری آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه میسوری دریافتند که هدف قرار گرفتن یک ژن خاص توسط یک مولکول مصنوعی می تواند شدت بیماری آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) (از علل ژنتیکی مرگ نوزادی در جهان) را کاهش دهد.
Chris Lorson گفت : هنگامی که ما RNA مصنوعی را به موش حامل ژن SMA وارد کردیم، شدت بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافت. موش دریافت کننده RNA مصنوعی افزایش وزن، زندگی طولانی ترو بهبود مهارت های حرکتی را نشان داد و این نتایج بسیار هیجان انگیز است.
SMA، یک بیماری نادر ژنتیکی است که یکی از هر 6000 کودک آنرا به ارث می برد و اغلب سبب مرگ درسنین جوانی می شود زیرا هیچ درمانی ندارد.

کودکان مبتلا به SMA فاقد ژن تولید کننده نوعی پروتئین هستند که هدایت دستورات ازاعصاب نخاعی به عضلات را به عهده دارند.
آزمایشگاه Lorson بر بازگشت بخشی از عملکرد کپی ناقص این ژن ، مشهوربه 2- SMN  برای تولید پروتئین مورد نیاز متمرکز شده است.
با وجود نتایج امیدوارکننده، Lorson خاطرنشان کرد تحقیقات بیشتری قبل ازاستفاده RNA مصنوعی در انسان برای درمان SMA مورد نیاز است. نتایج آزمایشات بالینی برای RNA های مصنوعی مشابه در حال حاضر برای بازسازی سلول های عصبی بیماری های دیگر از جمله لوگریگ یا ALS در حال انجام است.

درمورد SMA نیز، آزمایشات بالینی زیادی در آزمایشگاه های دیگر در حال بررسی ترکیبات دارویی برای افزایش تولید پروتئین 2- SMN  است.
Lorson گفت:  اینکه چگونه دانش 2 -SMN  به سرعت از زیست شناسی مولکولی پایه به هدفی برای داروهای جدید تبدیل شده است بسیار قابل توجه است .
اسپینال ماسكولار اتروفی (SMA) یكی از شایع ترین بیماری های ژنتیكی و بیماری های اتوزوم مغلوب است . بیماری در اثر دژنره شدن سلول های شاخی قدامی نخاع به وجود می آید و اعصابی كه حركت ارادی ماهیچه ها را كنترل می كنند تخریب می شوند.این اختلال نواحی مختلفی از بدن نظیر شانه ها، ران ها یا صورت را درگیر می سازد. دیستروفی عضلانی بسته به ژن معیوب انواع مختلفی دارد:
SMAنوع اول (فرم شدید)، نوع دوم ( فرم حد وسط) و نوع سوم (فرم خفیف ).این سه نوع از نظر بالینی متغیر بوده و فرد از زمان زندگی داخل رحمی تا 17 سالگی به بیماری مبتلا می شود .به نوع اول که فرم برق آسای بیماریست werding hoff man disease گفته میشود که در این فرم شیرخوار معمولا دچار فلج شل چهار اندام همراه با فلج بولبر،نارسایی تنفسی و مرگ در چند سال اول زندگی می شود. در نوع دوم و سوم بیماری كه معمولا بین 3 تا 17 سالگی ظاهر می شود بچه های مبتلا نشستن را یاد می گیرند ولی هرگز به تنهایی قادر به سرپا ایستادن نیستند.

پایان مطلب/ 
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 27 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:من sma نوع دو دارم و 29 سالمه دو تا سوال داشتم:

1) آیا امیدی به درمان هست اگر هست حدودا چند سال دیگه؟

2) آیا در حال حاضر دارویی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد؟
پاسخ:درمان بیماری های عصبی-عضلانی با منشا ژنتیکی بسیار دشوار است.اما تحقیقات ادامه دارد و این که دقیقا چه زمانی به مرحله درمان برسد نامشخص است.داروی جدیدی که اثر درمانی قطعی داشته باشد فعلا معرفی نشده است.

ﺳﻪشنبه, 19 شهریور,1392

مسعود رضایی

سلام خسته نباشید

من sma نوع دو دارم و 29 سالمه دو تا سوال داشتم:

1) آیا امیدی به درمان هست اگر هست حدودا چند سال دیگه؟

2) آیا در حال حاضر دارویی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد؟

دوشنبه, 13 شهریور,1391

tayebe

با عرض سلام و خسته نباشید.آیا برای sma تیپ3 احتمال درمان وجود داره؟لطفا به ایمیلم جواب بدین.با تشکر
در بیماری هائی که زمینه ژنتیکی دارند زمانی می توان بهترین نتیجه را گرفت که ژن درمانی انجام شود و سپس با پیوند سلول بتوان اسب های قبلی را کمی جبران کرد.در زمینه این بیماری طرحی در پژوهشگاه رویان انجام نمی شود.

پنجشنبه, 21 اردیبهشت,1391

shahrzad

سلام میخواستم بدونم که دخترهام به این بیماری دچار میشن؟چون من دچار این بیماری هستم و25 سالم هست؟درمان این بیماری امکان پذیر هست در ایران یا خارج از کشور امکان داره برام توضیح بدین .ممنون

چهارشنبه, 12 بهمن,1390

رضا نیک مهر

باسلام و عرض ارادت
خواهشمند است اطلاعات بیشتری راجب درمان این بیماری برای بنده ارسال کنید و ایا در ایران درمانمی وجود دارد باتشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه