تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آذر 1394
تولید داروی جدید ضد سرطان با مشارکت محقق ایرانی

  تولید داروی جدید ضد سرطان با مشارکت محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه کارولینسکا با همکاری گروه از محققان در یک طرح بین‌المللی موفق به تولید داروی ضد سرطان شدند که اولین تست بالینی این دارو سال آینده در انگلستان انجام خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر سعید اشتاد، از محققان طرح تولید داروی جدید ضد سرطان گفت: پروژه داروی جدید ضد سرطان تنظیم کننده آنزیم MTH1، یک طرح بین‌المللی است که از سوی مؤسسه کارولینسکای سوئد و آزمایشگاه Sci Life Lab در قالب تیم تحقیقاتی 50 نفره اجرایی شد و من به عنوان یکی از محققان اصلی در اجرای این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتم.

وی با بیان این که فاز پژوهشی این طرح 4 تا 5 سال به طول انجامید، اظهار داشت: با تکمیل بخش پژوهشی طرح، مقاله آن نیز در سال 2014 مجله نیچر به چاپ رسید و مورد توجه مجامع علمی قرار گرفت.

اشتاد، با تاکید بر این که تحقیقات این دارو در مراحل نهایی قبل از بالین (pre-clinical) قرار دارد، خاطرنشان کرد: این دارو «کارولی دیپ» نامگذاری شده است.

این محقق با اشاره به عملکرد این دارو در بدن توضیح داد: سلو‌های سرطانی حاوی مواد اکسید شده هستند و آنزیمی در بدن به نام MTH1 وجود دارد که وظیفه آن پاکسازی مواد اکسیده شده از سلول‌هاست تا از این طریق سلول‌ها بتوانند به رشد و بقای خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر این که در حالت عادی مواد اکسید شده داخل سلول‌ها به میزان کمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این مطالعات تلاش کردیم تا با استفاده از یک داروی شیمیایی اقدام به مهار آنزیم MTH1 کنیم تا به صورت اختصاصی فعالیت کند.

به گزارش ایسنا اشتاد، یادآور شد: در این مطالعات به داروی جدید ضد سرطان دست یافتیم که با تنظیم کردن آنزیم MTH1، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد؛ ضمن آن که اثرات مخربی بر روی سلول‌های سالم ندارد.

این محقق ایرانی موسسه کارولینسکا کاهش عوارض جانبی را از مزایای این دارو نام برد و یادآور شد: آزمایش‌های حیوانی ای دارو بر روی مدل‌های حیوانی سرطان ملانوما (پوست)، سرطان AML (خون) و سرطان کلورکتال (روده) اجرا شد که نتایج قابل قبولی به دست آمد.

وی در عین حال اظهار داشت: این که دارو بر روی کدام یک از انواع سرطان‌ها موثرتر است نیاز به انجام تست‌های بالینی بیشتر دارد.

به گفته این محقق، قرار است از سال آینده میلادی اولین تست بالینی این دارو در انگلستان اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر مهدی اشتاد دیپلم خود را از دبیرستان علامه حلی دریافت کرد و از دانشگاه شهید بهشتی در رشته زیست شناسی فارغ التحصیل شد. وی تحصیلات خود را در رشته زیست شناسی مولکولی دانشگاه یوما سوئد ادامه داد.

اشتاد در حال حاضر در موسسه کارولینسکا دوره دکتری خود را می‌گذراند و با مشارکت در اجرای طرح بین‌المللی تولید داروی ضد سرطان، از سوی ایران موفق به دریافت جایزه «باور» (رقابت علمی نخبگان جوان ایرانی در اروپا) شد.

این جایزه در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار به وی اعطا شد.

انتهای پیام

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه