تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آذر 1391
ارتباط سطح ویتامین D مادر با وزن هنگام تولد نوزاد

  ارتباط سطح ویتامین D مادر با وزن هنگام تولد نوزاد

علت عمده کمبود ویتامین D قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید است. کمبود ویتامین D می تواند سبب اختلالاتی در کلسیم، فسفرو متابولیسم استخوان شود و در سال های اخیرعلاقه زیادی به درک نقش ویتامین D در بیماری های دیگر وجود داشته است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، با توجه به مطالعه اخیر منتشر شده درمجله Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) ، سطوح ویتامین  D مادران در هفته 26ام حاملگی یا کمتر، اثر مثبتی بر وزن تولد و دور سر نوزاد دارد و در سه ماهه اول حاملگی با خطر تولد نوزاد کوچک همراه است. منبع اصلی ویتامین D برای کودکان و بزرگسالان قرار گرفتن درمعرض نور طبیعی خورشید است. تعداد بسیار کمی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی و یا غنی شده با ویتامین D هستند. بنابراین، از علل عمده کمبود ویتامین D قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید است. کمبود ویتامین D می تواند سبب اختلالاتی در کلسیم، فسفرو متابولیسم استخوان شود و در سال های اخیرعلاقه زیادی به درک نقش ویتامین D در بیماری های دیگر وجود داشته است. مطالعات قبلی رابطه ضد ونقیضی را بین وضعیت ویتامین D مادر و اندازه جنین نشان داده اند .
دکتر Alison Gernand نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه پیتزبورگ گفت: ما دریافتیم که سطح ویتامین D مادردر سه ماهه اول و دوم بارداری با رشد طبیعی و تولد به موقع نوزادان مرتبط است. " مادران با کمبود ویتامین D ، وزن هنگام تولد  نوزاد شان 46 گرم کمتراز نوزادان دیگر بود. همچنین هنگامیکه مادران این  کمبود ویتامین D را در سه ماهه اول باراداری داشتند، دو باربیشتر در معرض خطر تولد نوزادی با محدودیت رشد در دوران بارداری بودند.  دراین مطالعه، محققان، ویتامین  D 2146 زنی را که زایمان به موقع و تولد نوزاد زنده داشتند را در هفته 26ام حاملگی یا کمتر، اندازه گیری کردند.  وزن هنگام تولد و دور سر نوزادان و وزن جفت طی 24 ساعت پس از تولد اندازه گیری شد. دکتر Lisa Bodnarاز دانشگاه پیتزبورگ اشاره کرد:" مطالعه ما سهم مهمی در شواهد اپیدمیولوژیکی مبنی بر اینکه وضعیت ویتامین Dمادر ، به ویژه در اوایل حاملگی، ممکن است به رشد پاتولوژیک و فیزیولوژیک جنین کمک کند، دارد. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه