تاریخ انتشار: شنبه 25 آذر 1391
کشف سلول های بنیادی سرطانی در تومورهای کلیه

دانشمندان، سلول های بنیادی سرطانی را که منجر به رشد تومورهای ویلمز، یک نوع سرطان یافت شده در کلیه کودکان می شود ، جداسازی کردند.

به گزارش بنیان به نقل از  eurekalert.org، محققان با استفاده از این سلول های بنیادی سرطانی یک روش درمانی جدید را که ممکن است یک روز برای درمان برخی از انواع تهاجمی تر این بیماری مورد استفاده قرار گیرد، مورد آزمایش قرار دادند. نتایج این مطالعه در مجله EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.
پروفسور Benjamin Dekel رئیس موسسه تحقیقات سلول های بنیادی کودکان از دانشکده پزشکی دانشگاه تل آویو اظهار داشت: در مطالعات قبلی، سلول های بنیادی سرطانی از تومورهای سرطانی پستان، پانکراس و مغز جدا شدند اما تا کنون سلول های بنیادی درسرطان کودکان بسیار کم شناخته شده است. سلول های بنیادی سرطانی دارای سیستم ژنتیکی کامل لازم برای شروع، حفظ و رشد تومور بوده واغلب از آنها به عنوان سلولهای شروع کننده سرطان نام برده شده است. به این ترتیب، نه تنها نشان دهنده یک سیستم مفید برای مطالعه توسعه سرطان می باشند بلکه همچنین راهی برای بررسی اهداف دارویی جدید و درمان های احتمالی طراحی شده برای جلوگیری از رشد و گسترش انواع مختلف سرطان ارائه می کنند. وی افزود: "ما برای اولین بار به وجود این سلول های بنیادی سرطانی در یک نوع تومورکه اغلب در کلیه کودکان دیده شده است، پی بردیم."
تومور ویلمز شایع ترین نوع تومور موجود درکلیه کودکان است. درحالی که اگراین تومور زود با عمل جراحی برداشته شود، بسیاری از بیماران به خوبی به درمان پاسخ می دهند، اگر بیماران تحت شیمی درمانی قرار گیرند، عود بیماری ممکن است رخ دهد و سرطان می تواند با انتشار به بافت های دیگر سبب افزایش خطرات برای سلامت بیماران شود. شیمی درمانی معمولا برای تمام سلول های بدن سمی است و در صورتی که به کودکان داده شود، ممکن است منجر به توسعه سرطان ثانویه درآنها هنگام بزرگسالی شود. دانشمندان به دنبال راهی برای اطمینان ازاینکه داروها در یک تومور به طور خاص سلول های  توموری و سلول های دیگری که  از بین بردن آنها نسبت به دیگران  مهم تر است را مورد هدف قرار دهد ، می باشند.
این محققان قادر به حذف بخش هایی از تومورهای بیماران مبتلا به سرطان و پیوند آنها به موش شدند. این روش منجر به رشد تومورهای انسانی درموش شد. سلول های بنیادی سرطانی دراین تومورها شناسایی شده و نشان داده شد که تنها سلول های بنیادی سرطانی و نه سایر سلول های سرطانی عامل رشد تومورهای جدید پس از پیوند به موش ها می باشند. این فرایند می تواند چندین بار تکرار شده و این حیوانات می توانند برای مطالعه توسعه سرطان و تست عملکرد داروهای ضد سرطان جدید علیه تومور ویلمز،مورد استفاده قرار گیرند.
Dekel افزود: "ما نشانگرهای زیستی مختلف، از جمله مولکول های سطح سلول، مولکول های سیگنال دهنده سلولی و microRNA ها را شناسایی کردیم که تفکیک سلول های بنیادی سرطانی یا سلول های شروع کننده سرطان را از بقیه سلول ها در تومور ممکن می سازد. در آزمایش های بیشتر، ما یک آنتی بادی دارویی را که چنین نشانگری را هدف قرار داده و قادربه از بین بردن  کامل یا تقریبا کامل تومورها درموش بود، شناسایی کردیم. این نتیجه اولیه نشان می دهد که سلول های بنیادی سرطانی که ما شناسایی و جدا سازی کردیم می تواند به عنوان ابزار مفیدی برای دنبال کردن اهداف دارویی جدید و همچنین داروهای جدید برای درمان تومورهای ویلمز باشد."