تاریخ انتشار: شنبه 08 اسفند 1394
انکوژن(MYC) سلول های بنیادی را در مراحل اولیه تکوین کنترل می کند

  انکوژن(MYC) سلول های بنیادی را در مراحل اولیه تکوین کنترل می کند

در مطالعه روی سلول های بنیادی جنینی، محققین انستیتو سلول های بنیادی دانشگاه هایدلبرگ فاکتوری را کشف کرده اند که می تواند سلول ها را در یک مرحله تکوینی متوقف کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بعد از یک دوره بارداری تقریبا ده ماهه، گوزن ها بچه هایشان را در اوایل تابستان، یعنی زمانی که هوا گرم است و غذای فراوانی نیز برای مادر فراهم است به دنیا می آورند. در این مورد برای کامل شدن مراحل تکوینی جنین گوزن ها ، شش ماه نیز کافی است اما تعدادی از بچه ها حاصل آمیزشی هستند که در اواخر تابستان اتفاق می افتد و بچه های آن ها باید در بهار بدنیا بیایند اما طبیعت با ایجاد یک  دوره توقف تنظیم شونده به وسیله هورمون ها در مراحل اولیه تکوین این جنین ها، دوره بارداری این گوزن ها را طولانی تر می کنند. بسیاری از جانوران از این فرایند که آن را دیاپوز می گویند، استفاده می کند تا زاد و ولدشان را با شرایط محیطی وفق دهند.

در مطالعه روی سلول های بنیادی جنینی، محققین انستیتو سلول های بنیادی دانشگاه هایدلبرگ فاکتوری را کشف کرده اند که این مرحله توقف تکوینی(pause) را کنترل می کند. مطالعات نشان داده است که بسیاری از انواع سرطان هایی که MYC‌بیشتری تولید می کنند، رشد توموری و تهاجم بیشتری دارند. محققین دریافته ند که MYC در سلول های بنیادی جنینی نیز فعال است. برای درک بهتر نقش این ژن، محققین سلول های بنیادی را از موش هایی که ژن های MYC آن ها (c-MYC و N-MYC) به طور انتخابی غیر فعال شده بود، بدست آوردند. نتیجه عدم وجود MYC در این سلول های بنیادی، کاهش شدید فعالیت این ژن ها بود که در تقسیم، رشد و متابولیسم سلولی نقش ایفا می کنند. با این حال، سلول های خفته زنده باقی مانده و هویت سلول های بنیادی شان حفظ می کنند، به نحوی که فاکتورهای مهم سلول های بنیادی را تولید می کنند که آن ها را قادر به تمایز به طیف وسیعی از سلول ها می کند. محققین نشان داده اند که می توانند با استفاده از یک ماده شیمیایی که MYC را مهار می کند، این خفتگی سلولی را معکوس کنند.

این محققین می گویند که خفتگی بیوشیمیایی سلول های بنیادی فاقد MYC، محققین را به یاد فرایند دیاپوز انداخت. محققین دریافتند که طی مرحله دیاپوز، جنین ها در مراحل اولیه تکوینی شان(بلاستوسیست) قبل از لانه گزینی درون رحم، وارد مرحله خفته بدون رشد و متابولیسمی می شوند. مقایسه بلاستوسیست های دیاپوزی جنین و سلول های بنیادی جنینی فاقد MYC نشان داد که در هر دو مورد، گروهی از ژن ها نیز در کنار MYC غیر فعال می شوند که در سنتز پروتئین و رشد سلول نقش دارند. اما فاکتورهای سلول های بنیادی به تولید بدون تغییرشان ادامه می دهند. زمانی که محققین بلاستوسسیت های طبیعی را در آزمایشگاه با مهار کننده MYC تیمار کردند، این سلول ها وارد مرحله ای شبه دیاپوزی شدند. زمانی که این جنین های خفته به رحم موش دیگری منتقل شدند، رشد کرده و تبدیل به جنین های طبیعی شدند. البته محققین براین باورند که MYC‌می تواند اثرات فاجعه باری نیز روی سلول های بنیادی سرطانی و به ویژه سلول های بنیادی متاستازی خفته داشته باشد. به نظر می رسد که بلوک کردن MYC می تواند استراتژی مناسبی برای کنترل این سلول های خطرناک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه