تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 اسفند 1394
تکنولوژی های جدید دسته بندی سلولی(cell-sorting) می توانند به سلول درمانی های موثرتر منتهی شوند

  تکنولوژی های جدید دسته بندی سلولی(cell-sorting) می توانند به سلول درمانی های موثرتر منتهی شوند

محققین دانشگاه UCLA راه جدیدی را برای جداسازی و سازماندهی سلول های معلق در نمونه های مایع پیشنهاد کرده اند که بر مبنای تفاوت های بیوشیمیایی این سلول ها عمل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این سیستم در مقایسه با سیستم های رایج، سلول ها را به صورت سریع و دقیق تری دسته بندی می کنند و می توانند شرایط را برای آنالیز سریع و ساده سلول ها فراهم آورده و سلول های با پتانسیل درمانی را از سلول های غیر درمانی جداسازی کنند. دسته بندی سلولی(cell sorting) به طور وسیعی در مطالعات زیست شناسی و فرایندهای تشخیصی و بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال از این روش برای جداسازی سلول های پیش ساز یا بنیادی از بافت ها یا کشت های آزمایشگاهی استفاده می شود. می توان بعد از جداسازی این سلول ها را برای ترمیم و بهبود آسیب یا تخریب سلول های توموری به فرد پیوند زد.

محققین براین باورند که این تصور که مجموعه سلولی بدست آمده از کشت بافت ها یا سلول ها، به صورت یکدست است یک امر کاملا اشتباه است زیرا در بهترین حالت و کشت های هموژن از سلول های بنیادی یا پیش ساز نیز، مجموعه دارای سلول هایی است که از نظر درمانی می توانند موثر باشند و در این میان سلول هایی هم هستند که نمی توانند اثر درمانی داشته باشند. در حال حاضر دو تکنیک جداسازی و دسته بندی برای سلول ها وجود دارد که یکی از آن ها از ماده فلورسنس برای هدف قرار دادن سلول ها استفاده می کند و به مقادیر انبوه سلول نیازمند است( روش FACS) و مورد دوم سلول ها را به صورت مغناطیسی نشان دار می کند و آن ها را جداسازی می کند(روش MACS). این روش هر چند سریع تر است اما تنها می تواند دو دسته سلول را جداسازی کند: آن هایی که باردار هستند و آن هایی که نیستند و در نتیجه جمعیت خالصی را فراهم نمی کند. اما محققین UCLA‌از ترکیب این دو روش فوق استفاده کرده اند و دقت روش FACS را با سرعت روش MACS‌ترکیب کرده اند. این سیستم از آرایه ای از ستون های با مقیاس میکرو تشکیل شده است که  می تواند سلول ها را بر مبنای بار مغناطیسی نشان دار شده با آن و هم چنین مارکرهای بیوشیمیایی روی سطح سلول جداسازی کند. به این ترتیب محققین می توانند سلول ها را با خلوص بیشتر و دقت بالاتری جداسازی کنند. با توجه به آن چه گفته شد محققین براین باورند که می توانند این تکنولوژی را به صورت سیستم ساده و تجاری روی چیپ های شیشه ای پیاده کنند و شرایطی را تحت عنوان Lab on chip‌ مهیا کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه