تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1391
ارتباط معنی داری بین خواب آلودگی و سطوح ویتامین D وجود دارد

  ارتباط معنی داری بین خواب آلودگی و سطوح ویتامین D وجود دارد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و ویتامین D وجود دارد و نژاد نیز یک عامل مهم محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این نتایج نشان می دهد که در بیماران با سطح طبیعی ویتامین D، افزایش تدریجی سطح خواب آلودگی در طول روز با کاهش تدریجی سطوح ویتامین D رابطه عکس داشت. دربیماران مبتلا به کمبود ویتامین D  ، ارتباط بین خواب آلودگی و ویتامینD  تنها دربیماران سیاه پوست دیده شد.  با کمال تعجب، این ارتباط مشاهده شده بصورت یک رابطه مستقیم بین سطوح بالاتر ویتامینD  با سطح بالاتر خواب آلودگی در بیماران سیاه پوست بود.
دکتر David McCarty ، محقق اصلی این مطالعه گفت: " با وجودیکه ما یک ارتباط قابل توجه بین ویتامین D  و خواب آلودگی یافتیم، این ارتباط  پیچیده تر از آن بود که به نظر می رسید. در حال حاضر انجام یک مطالعه پیگیرانه و نگاه عمیق تر به این ارتباط بسیارمهم است.
این مطالعه که درمجله پزشکی Journal of Clinical Sleep Medicine به چاپ رسیده است، شامل گروهی متشکل از 81 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه بود که از مشکلات خواب و دردهای غیر اختصاصی گله و شکایت  می کردند. همه بیماران در نهایت مبتلا به اختلال خواب، که دراکثر موارد آپنه انسدادی خواب بود تشخیص داده شدند. سطح ویتامینD  این بیماران با نمونه گیری از خون اندازه گیری شد  و میزان خواب آلودگی نیز با استفاده از مقیاس خواب آلودگی Epworth  تعیین شد.
به گفته نویسندگان، این مطالعه برای اولین باراست که ارتباط معنی داری را بین خواب و ویتامینD  نشان می دهد. آنها اشاره کردند که تاثیرنژاد بر این ارتباط منطقی است چرا که افزایش رنگدانه پوست به عنوان عامل خطرساز برای کمی ویتامین D تعیین شده است.
این مطالعه برای بررسی علیت طراحی شده بود. با این حال، تحقیقات قبلی و فعلی نویسندگان نشان می دهد که سطوح کمتر از حد مطلوب ویتامین D  ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز به طور مستقیم و یا بواسطه دردهای مزمن شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه