تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1391
رونمایی از کلکسیون باکتریهای اسید لاکتیک و پروبیوتیک خاورمیانه
در همایش پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند انجام شد؛

  رونمایی از کلکسیون باکتریهای اسید لاکتیک و پروبیوتیک خاورمیانه

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند کلکسیون باکتری¬های اسید لاکتیک و پروبیوتیک را راه اندازی نمود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این خبر به روابط عمومی مرکز گفت: در اقدامی مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، کلکسیون باکتریهای اسیدلاکتیک و پروبیوتیک در خاورمیانه راه اندازی و در دومین همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند که از تاریخ 21 تا 23 آذرماه 1391 برگزار می شود، رونمایی کرد. 
 
دکتر فاضلی با ارائه این خبر افزود: باکتریهای اسیدلاکتیک از مهمترین باکتری های کاربردی در صنایع غذایی و تخمیری هستند. گروه عمده ای از باکتری های اسید لاکتیک به ویژه لاکتوباسیل ها ضمن فواید متعدد بیوتکنولوژی و توانایی بالقوه در ایجاد عطر و طعم قادر به بقا و رشد در سیستم گوارشی انسان بوده و اثرات مفیدی بر سلامتی مصرف کنندگان دارند. این گونه باکتری ها و دیگر میکروارگانیسمهایی که چنین ویژگی داشته باشند تحت عنوان پروبیوتیک تعریف میشوند. 
 
فاضلی اذعان داشت: امروزه با توجه به آگاهی و تمایل روز افزون مصرف کنندگان به خرید محصولات سالم تر و مفیدتر، توسعه فرآورده های پروبیوتیکی در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. گستردگی و تنوع اقلیمی کشور ایران از یک سو و تنوع غذاهای سنتی تخمیری بستر بسیار مناسبی برای جداسازی و شناسایی باکتری اسیدلاکتیک بومی ایران را فراهم می آورد. 
 
وی گفت: مطالعات محققین این حوزه نشان داده است این باکتری ها از نظر خصوصیات عملکردی و بیوتکنولوژی در بسیاری از موارد به سویه های تجاری ارجحیت دارد. لذا با توجه به تحقیقات گسترده و نتایج چشمگیر محققین در این خصوص ایجاد کلکسیون باکتری های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک لازم و ضروری است. این کلکسیون نه تنها با جمع آوری باکتری های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک ها به حفظ ذخایر ژنتیک کشور کمک می کند بلکه با اشتراک گذاشتن این مجموعه بین محققین و ایجاد ارتباط با صنایع امکان تولید ملی و مبارزه با تحریمها را فراهم می سازد.
 
گفتنی است محققان و اندیشمندان در صورت دارا بودن این سویه ها در صورت تمایل می توانند آنها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهداء نمایند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه