تاریخ انتشار: دوشنبه 24 اسفند 1394
احیای بینایی در خرگوش ها بعد از پیوند سلول های بنیادی

  احیای بینایی در خرگوش ها بعد از پیوند سلول های بنیادی

محققین دانشگاه های کاردیف و اوساکا با همکاری یکدیگر، روشی را برای تولید بافت چشمی با استفاده از سلول های بنیادی نشان داده اند که منعکس کننده مراحل تکوین تمام چشم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این بافت های تولید شده از سلول های بنیادی زمانی که به یک مدل جانوری نابینایی قرنیه پیوند شدند، بخش قدامی چشم آن ها را ترمیم کرده و  بینایی آن ها را احیا کردند. محققین می گویند که این روش می تواند برای مطالعات بالینی انسانی و پیوند قدام چشم به منظور احیای بینایی مورد استفاده قرار گیرد.

چشم از بافت های بسیار تخصص یافته ای ترکیب شده است که از طیف وسیعی از رده های سلولی طی تکوین بوجود آمده اند. در مطالعات گذشته محققین نشان داده بودند که می توان برخی از سلول های موجود در قرنیه یا شبکیه را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان تولید کرد. با این حال، هیچ کدام پیچیدگی موجود در فرایند تکوین کامل چشم را منعکس نمی کرد. اما این مطالعه جدید حاکی از تولید چندین رده سلولی چشم از جمله عدسی، قرنیه و ملتحمه از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) است. آن ها توانسته اند نشان دهند که سلول های اپی تلیالی قرنیه می توانند کشت داده شده و به چشم خرگوش هایی که به طور آزمایشگاهی دچار نابینایی شده اند پیوند شوند. این مطالعه نشان داده است که انواع مختلف سلول های بنیادی انسانی می توانند ویژگی های مربوط به قرنیه، شبکیه و عدسی را بدست آورند. مهم تر این که آن ها نشان داده اند که سلول اپی تلیوم قرنیه می تواند بعد از کشت در آزمایشگاه و پیوند به خرگوش های نابینا، عملکرد خود را نشان داده و بینایی این جانوران احیا کند.

این مطالعه نه تنها این پتانسیل ایجاد سلول های لازم برای درمان نواحی مختلف چشم را دارد بلکه می توان از آن ها برای مطالعات بالینی پیوند قدامی چشم و احیای عملکرد بینایی نیز استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه