تاریخ انتشار: شنبه 13 آذر 1400
درمان بیماری‌های مجرای صفراوی با کمک سلول‌های بنیادی

  درمان بیماری‌های مجرای صفراوی با کمک سلول‌های بنیادی

محققین به روشی دست یافتند که با استفاده از سلول‌های بنیادی می توان به درمان بیماری‌های مجرای صفراوی کمک کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه تورنتو راهی برای تولید سلول‌های عملکردی از سلول‌‌های بنیادی کشف کرده‌ اند که می ‌تواند راه‌‌های درمانی جدیدی را برای افراد مبتلا به فیبروز کیستیک که به بیماری کبدی مبتلا می شوند، باز کند.
این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است. در حالی که فیبروز کیستیک به عنوان یک بیماری ریوی شناخته شده است، دومین علت شایع مرگ در بیماران مبتلا به بیماری کبدی است. این مسئله به این دلیل است که افراد مبتلا به فیبروز کیستیک می توانند کاهش جریان مایع صفراوی را تجربه کنند که توسط کبد ترشح می شود و به هضم و سم زدایی کمک می کند. مجرای صفراوی ساختاری لوله مانند است که در کبد بوده و صفرا را به روده کوچک می برد. از دست دادن جریان منجر به اختلال عملکرد کبد می شود. در نتیجه برخی از بیماران نیاز به پیوند کبد دارند.
سلول‌هایی که محققان تولید کردند دارای خواص سلول‌های کلانژیوسیت بالغ و عملکردی هستند که مجرای صفراوی را تشکیل می دهند. کلانژیوسیت ‌ها در چندین بیماری مزمن و پیشرونده کبدی نقش دارند که گزینه‌های درمانی کمی دارند. این بیماری‌ها مسئول حدود 20 درصد پیوند کبد بزرگسالان و بیشتر پیوند‌های کبد در کودکان هستند. اطلاعات زیادی در مورد اختلالات مجرای صفراوی که می تواند منجر به بیماری کبدی شود، در دست نیست، اما این تحقیق ممکن است به درک عمیق تری از مکانیسم‌های خاص این بیماری و همچنین ابزاری قدرتمند برای یافتن درمان های جدید منجر شود.
در نهایت، محققان می گویند که ممکن است بتوان درما‌ن‌هایی را توسعه داد که شامل پیوند سلول‌ها به بیمار مبتلا به بیماری مجرای صفراوی و دور زدن نیاز به پیوند باشد. همکاران علمی موسسه سلول‌های بنیادی McEwen، با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان، که ظرفیت ایجاد انواع سلول ‌های بدن انسان را دارند، توانستند روش‌هایی را برای هدایت موثر سلول‌های بنیادی در طول فرآیند درمان شناسایی کند. سپس این سلول‌ها به کلانژیوسیت تبدیل شدند. کلانژیوسیت‌های مشتق از سلول‌ های بنیادی با کلانژیوسیت‌های انسانی در کبد مقایسه شد. این تیم از تحقیقات قبلی Medicine by Design بر روی نقشه کبد انسان استفاده کردند تا تأیید کند که سلول‌‌هایی که توسعه داده ‌اند دارای ویژگی‌ های سلول‌ های بالغ هستند که عملکرد بیشتری دارند و در مقایسه با سلول ‌های نابالغ کاربرد‌های درمانی بیشتری دارند.
محققان توانستند نشان دهند که این سلول‌ها عملکردی دارند و به نشانه‌های محیطی طبیعی مانند نیروی مرتبط با انتقال مایع پاسخ می دهند. کار آنها همچنین نشان داد که کلانژیوسیت‌های مشتق شده از سلول‌‌های بنیادی تازه توسعه‌ یافته می ‌توانند در آینده نقش قدرتمندی در توسعه درمان‌‌های خاص ارگان ایفا کنند.

این مطالعات اهمیت تولید سلول‌‌های بالغ از سلول‌های بنیادی را نشان می‌دهد که از خواص عملکردی بافت بدن تقلید می‌کنند. تأثیر واقعی جهش‌‌های بیماری‌ زا و درمان‌های فیبروز کیستیک را با این روش می توان بهتر درک کرده و به درمان این بیماری کمک کرد. محققین این مطالعه همچنین ابراز داشتند که این کار با تلاشی میان رشته ای امکان پذیر شده است. 
Ogawa  (محقق این مطالعه) می گوید که قدرت فناوری سلول‌های بنیادی این است که بتوان بیماری را در سطح سلولی شناسایی و اصلاح کند. یک روز، این تحقیق می تواند به توسعه درمان مرتبط با اختلالات مجرای صفراوی منجر شود. 
پایان مطلب/
منبع: doi: 10.1038/s41467-021-26764-0
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه