تاریخ انتشار: یکشنبه 08 فروردین 1395
شناسایی نقش بیشتر ژن Twist‌در تشخیص سرطان سینه

  شناسایی نقش بیشتر ژن Twist‌در تشخیص سرطان سینه

در مطالعات موشی که در سال 2009 صورت گرفت محققین جان هاپکینز نشان دادند که پروتئینی که به وسیله ژن Twist ساخته می شود ممکن است بتواند مارکر مناسبی برای شناسایی سلول های بنیادی باشد که مسئول رفتار تهاجمی و متاستاز سرطان هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بر مبنای مطالعات اخیری که صورت گرفته است و نشان داده که جمعیت نسبتا نادری از سلول های بنیادی هستند که در تومورهای سینه منجر به سرطان می شوند، محققین تصور می کنند که این جمعیت سلولی می تواند دارای برخی ویژگی ها و کیفیت های بسیار مجزا باشد. در آزمایشاتی که آن ها برای شناسایی این ویژگی های خاص انجام دادند آن ها روی ژن Twist فوکوس کردند که انکوژنی است که این توانایی را دارد که سلول های طبیعی را به سلول های بدخیم تبدیل می کند.

مطالعات سلول های بنیادی که در گذشته صورت گرفته بود نشان داده بود که Twist موجب پیشبرد گذار اپی تلیال-مزانشیم(EMT) می شود که یکی از مارکرهای مهمی است که بر نوعی خاص از سلول های بنیادی سرطان سینه دلالت دارد. فرایند EMT منجر به کنده شدن سلول های متاستازی از تومورهای اولیه و متاستاز آن ها می شود. این مطالعه جدید در جان هاپکینز نشان می دهد که حضور Twist به همراه با دو بیومارکر CD24 و CD44(حتی بدون وجود EMT) می تواند نشان دهنده این گروه حیاتی از سلول های بنیادی باشد. زمانی که محققین این سلول های بنیادی با مارکرهای نام برده را جداسازی کردند و آن ها را به بافت سینه ای 12 موش پیوند کردند، همه آن ها به سرطان مبتلا شدند. معمولا باید بیش از یک میلیون سلول به موش ها تزریق شود تا یک زنوگرافت یا تومور پیوندی حاصل شود اما تنها 20 عدد از این سلول ها برای ایجاد تومورهای سینه ای کافی است. این یافته که Twist در تغییر فنوتیپ سلول های بنیادی سرطان سینه(اپی تلیالی به مزانشیمی) موثر است می تواند کاربردهای مهمی در تشخیص اولیه سرطان سینه داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه