تاریخ انتشار: یکشنبه 08 فروردین 1395
بالا و پایین کردن محدودیت کالری برای پیری و سلامتی

  بالا و پایین کردن محدودیت کالری برای پیری و سلامتی

همه مردم به خوبی می دانند که رژیم غذایی می تواند اثرات مهمی روی سلامتی و طول عمر فرد داشته باشد. اینک محققین انستیتو Leibniz در آلمان نشان داده اند که در کنار بهبود عملکرد سلول های بنیادی در موش، محدود کردن کالری می تواند منجر به ضعف کشنده سیستم ایمنی نیز شود که از اثرات تهدید کننده حیات رژیم های غذایی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، چند سال قبل بود که محققین توانستند با یک رژیم غذایی و محدودیت کالری ساده، طول عمر جانوران مدلی مانند C.elegans، مگس سرکه و رت ها را تا 50 درصد افزایش دهند و این امر آن ها را امیدوار کرد که بتوانند با تجاربی که در این زمینه بدست آوردند چنین فرایندی را در مورد انسان نیز برنامه ریزی کنند.

در این مطالعه جدید محققین آلمانی نشان دادند که محدودیت کالری یک حرکت نزولی شدید را موجب می شود، به نحوی که در آزمایش های تغذیه ای موش هایی که تحت رژیم خاصی قرار گرفته بودند، سلول های بنیادی به صورت آهسته تری پیر شدند اما سیستم ایمنی آن ها تقریبا به طور کامل سرکوب شد. در حالتی که این موش ها در شرایط استریل آزمایشگاهی نباشند، این امر می تواند منجر به عفونت های خطرناک شدید برای موش شود.

در این مطالعه محققین اثرات محدودیت کالری روی سلول های بنیادی خون ساز را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که اعمال تنها 30 درصد محدودیت کالری می تواند پیر شدن این سلول های بنیادی را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از پیری زود رس آن ها شود. اما برخلاف این نکته مثبت، این مطالعه مشان داد که سیستم ایمنی در حضور چنین رژیمی به طور کامل خاموش می شود. هر چند که این رژیم اثر معناداری روی تعداد کلی سلول های خونی ندارد اما تولید لنفوسیت ها به عنوان یکی از خطوط دفاعی مهم بدن می تواند سیستم ایمنی موش ها را تا 75درصد تضعیف کند و موش ها را مستعد عفونت کند. با این حال استفاده از چنین نتایجی در مورد پریمات هایی با طول عمر زیاد کاملا موفقیت آمیز نبود و شور و شوق به وجود آمده را خیلی سریع سرد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه