تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 فروردین 1395
واکسن کمکی که مانع از عفونت های بعد از سوختگی می شود

  واکسن کمکی که مانع از عفونت های بعد از سوختگی می شود

نتایج مطالعه ای جدید که در نشریه Leukocyte Biology به چاپ رسیده است، پیشنهاد می کند که استفاده از یک داروی مورد تایید FDA، ممکن است مانع از عفونت در شرایطی مانند سوختگی، سرطان و یا بیماری هایی که سیستم ایمنی مختل شده است شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین کشف کرده اند که این دارو که منوفسفوریل لیپیدA یا MPLA‌نام دارد، در موش اثر محافظتی دارد و به نظر می رسد که این دارو تولید فاکتور تحریک کننده کلونی گرانولوسیتی(G-CSF) را تحریک می کند و بدین ترتیب تولید سلول های ایمنی مسئول پاکسازی باکتری ها از جایگاه عفونت را افزایش می دهد.

برای رسیدن به این یافته محققین دانشگاه واندربیلت از دو گروه از موش ها استفاده کردند. بعد از القای آسیب سوختگی در آن ها، به مدت دو روز، یک گروه تحت تیمار با داروی MPLA قرار گرفت و گروه دیگر به عنوان کنترل در نظر گرفته شد و با ماده سالین تیمار شد. این موش ها با باکتری هایی تیمار شدند تا عفونت ناشی از سوختگی در آن ها القا شود. موش هایی که تحت تیمار با MPLA‌قرار گرفته بودند به نحو بهتری در مبارزه با عفونت عمل کردند و میزان پراکندگی باکتری به ریه ها و خون آن ها کمتر بود و بقای کلی آن ها نیز در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود. بررسی بیشتر نشان داد که نوتروفیل های سیستم ایمنی مسئول پاکسازی این باکتری ها هستند و این اثر محافظتی را وساطت می کنند. استفاده از دارویی که  تولید G-CSF‌نوتروفیلی را بلوک می کرد، مانع از عملکرد محافظتی داروی MPLA شد. این اطلاعات در مورد مکانیسم عمل MPLA، نشان می دهد که چگونه می توان سیستم ایمنی ذاتی را برای قدرت بخشیدن به عملکرد آن  تقویت کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه