تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 آذر 1391
خطر ابتلا به دیابت در نجات یافته گان از سرطان سینه افزایش می یابد
تحقیقات جدید نشان داد؛

  خطر ابتلا به دیابت در نجات یافته گان از سرطان سینه افزایش می یابد

محققان براساس نتایج تحقیقات تازه خود دریافتند که خطر ابتلا به بیماری دیابت در نجات یافته گان از سرطان سینه در سن یائسگی افزایش می یابد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از فارس ، محققان انستیتوی تحقیقات زنان در تورنتو کانادا، اطلاعات مربوط به سالهای 1996 تا 2008 میلادی را برای تعیین موارد ابتلا به دیابت در نزدیک به 25 هزار زن بالای 55 سال که از بیماری سرطان نجات یافته بودند - به همراه اطلاعات 125 هزار زن سالم- بررسی کردند.

محققان دریافتند در طول دوره بیش از پنج سال پیگیری مشخص شد که نزدیک به 10 درصد زنان شرکت کننده در تحقیقات به دیابت مبتلا شدند و در مقایسه با زنان سالمی که به دیابت مبتلا نشده بودند، خطر ابتلا به دیابت در زنان نجات یافته از سرطان سینه در دو سال اول تشخیص سرطان، به میزان 7 درصد بیشتر و بعد از گذشت 10 سال از تشخیص، بیشتر از 21 درصد بود.

اما خطر ابتلا به دیابت با مرور زمان بین نجات یافته گان از سرطان سینه که شیمی درمانی شدند، کاهش یافت و 24 درصد در دو سال اول تشخیص سرطان و 8 درصد بعد از 10 سال از تشخیص بود.

پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا نوشت: خانم لورین لیبسوکمپ محقق مسئول این تحقیقات گفت: مهار استروژن در نتیجه شیمی درمانی، ممکن است همچنین ابتلا به دیابت را تحریک کند اما این فاکتور ممکن است در این تحقیقات که در آن زنان در سن یائسگی شرکت داشتند، کمتر موثر باشد.

وی افزود: همچنان علت این امر روشن نیست که چرا خطر ابتلا به دیابت با مرور زمان در بین زنان نجات یافته از سرطان سینه که شیمی درمانی نشدند، بیشتر می شود.

دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه دیابت نوع اول و دوم تقسیم می‌کنند. دیابت نوع اول یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد.

این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی کمبود این هورمون را در بدن رفع کنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین کند.

دیابت نوع دوم بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال 2030 میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از 346 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می‌کند.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه