تاریخ انتشار: شنبه 11 اردیبهشت 1395
شباهت های بین دو نوع سلول بنیادی

  شباهت های بین دو نوع سلول بنیادی

از سال 2007 که سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی برای اولین بار تولید شدند، محققین همواره با این سوال مواجه بوده اند که آیا این سلول ها از نظر عملکردی با سلول های بنیادی جنینی برابرند یا خیر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، هر دو نوع این سلول ها توانایی تمایز به هر سلولی در بدن را دارند اما منشا متفاوت آن ها (جنین یا بافت بالغ)، پیشنهاد می کند که آن ها مشابه و یکسان نیستند. اگر چه هر دو نوع این سلول ها پتانسیل زیادی برای استفاده در مطالعات زیستی پایه و درمان های جایگزین بافتی و سلولی دارند اما iPSها دو مزیت دارند: آن ها با مشکلات اخلاقی مواجه نیستند و به دلیل این که از خود فرد گرفته می شوند در سلول درمانی ها با خطر رد پیوند همراه نیستند.

در مطالعه ای که در 11 سپتامبر به چاپ رسید محققین دانشگاه ویسکونزین مادیسون به ارزیابی کامل پروتئین های ساخته شده بوسیله این دو نوع سلول پرداختند و عنوان کردند که بیش از 99 درصد پروتئین های تولیدی به وسیله این سلول ها مشابه است. در این مطالعه جدید نیز محققین به بررسی RNA، پروتئین ها و ساختارهایی پرداختند که می توانند روی تنظیم فعالیت این پروتئین ها اثر بگذارند و مشاهده کردند که مشابهت قابل توجهی بین این دو نوع سلول بنیادی وجود دارد. این مطالعه نیز پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی جنینی و سلول های iPS کاملا شبیه هستند و این دو نظر تولید پروتئین و نوع آن و روش های تنظیم تنظیم تولید آن ها کاملا با یکدیگر مشابه هستند. این امر می تواند خیال محققین را تا حد زیادی بابت استفاده از این سلول ها برای سلول درمانی و طب بازساختی راحت کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه