تاریخ انتشار: شنبه 02 دی 1391
 اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر تولید شد
توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران صورت گرفت:

  اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر تولید شد

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به دستیابی دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر شدند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی،  دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این دستاورد گفت: رده سلولهای ماهی در بسیاری از موارد از جمله مطالعات مربوط به مکانیسمهای سلولی و مولکولی، فرایندهای فیزیولوژیک و سم شناسی و علومی مانند اکوتوکسیکولوژی، ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان، آثار زیست شناسی پرتوها، آبزی پروری و مطالعات ژنتیک و بیان ژن کاربرد دارد.   
همچنین به دلیل تغییرات زیست محیطی و مداخله بشر طی سالهای اخیر، بسیاری از جانداران در معرض انقراض قرار گرفته اند. هرجاندار در حفظ زنجیره غذایی و اکوسیستم نقش حیاتی و بدون جایگزین را بر عهده دارد. به همین دلیل امروزه تحقیقات بر روی جاندارانی که در معرض انقراض دارند در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: دریای خزر اکوسیستمی منحصر به فرد است که ارزش جهانی دارد. ماهی آزاد دریای خزر از جانوران در معرض انقراض این حوزه است که تعداد کمی از ان باقی مانده است.
فاضلی خاطر نشان کرد: برای اولین بار دستیابی به دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید رده سلولی ماهی آزاد دریای خزر در بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام پذیرفت.
تولید این رده ها شامل جداسازی سلولها، فریز سلولها، نگهداری آنها در دمای 190- درجه سانتیگراد و قابلیت کشت مجدد و کنترل کیفی آنها بوده است. با توجه به دسترسی محدود به نمونه های زنده، این رده های سلولی منبعی سهل الوصول برای محققان علاقمند خواهد بود.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه