تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
چگونه سلول های سرطانی مهاجم از دست سیستم ایمنی فرار می کنند

  چگونه سلول های سرطانی مهاجم از دست سیستم ایمنی فرار می کنند

حتی بعد از یک درمان موفقیت آمیز، بازهم گاهی احتمال بازگشت سرطان بعد از سال ها وجود دارد و سلول های سرطانی به بافت های مختلف بدن پراکننده می شوند که این فرایند را اصطلاحا متاستاز پنهان می گویند. مطالعه ای جدید نشان داده است که چگونه سلول های سرطانی از دید سیستم ایمنی مخفی می مانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، عود مجدد سرطان بعد از یک درمان موفق، امری بسیار معمول است. معمولا 20 درصد زنان مبتلا به سرطان سینه HER2 مثبت، بعد از جراحی و شیمی درمانی، بازهم دچار عود مجدد سرطان می شوند.این آمار برای سرطان ریه حدود 50 درصد است. طی شیمی درمانی تعدادی از سلول ها، موسوم به سلول های بنیادی سرطانی باقی می مانند و مسئول فرایند به نام متاستاز خفته می شوند و در زمان مناسب مجددا فعال شده و به سایر بافت های بدن پراکنده می شوند.

در مطالعه ای جدید که در مجله Cell منتشر شده است محققین مدل جدیدی را برای درک متاستاز خفته توصیف کرده اند و بیان کرده اند که چگونه با استفاده از آن برخی مکانیسم های دخیل در این فرایند را شناسایی کرده اند. برای این منظور آن ها با سلول های توموری شروع کردند که از بیماران مبتلا به مراحل اولیه سرطان سینه و ریه مشتق شده بودند. آن ها این سلول ها را با یک تگ فلورسنس نشان دار کردند و آن را به موش تزریق کردند و آن ها را برای چندین ماه زیر نظر گرفتند. تقریبا همه سلول های پیوند شده مردند اما تعداد اندکی زنده مانند که در ریه ها و کلیه ها مخفی شده بودند. آن ها این سلول های باقی مانده را سلول های سرطانی مستعد خفتگی(LCC) نامیدند. با در دست داشتن این سلول ها، آن ها به بررسی هر چه بیشتر آن ها پرداختند و مشاهده کردند که این سلول ها از نظر تولید پروتئین شبیه سلول های بنیادی عمل می کنند که به طور متناوب تقسیم می شوند و در فرایندهای ترمیمی دخالت می کنند. این سلول های خفته قادر به تقسیم شدند و مهاجرت به بافت های دورتر بودند. مهم تر این که این محققین دریافته اند که نسبتی از این سلول ها پروتئینی به نام مهار کننده WNT را تولید می کنند که تقسیم سلولی را بلوک می کند و سلول ها را مجبور می کند که به حالت تعلیق در آیند. این رشد بسیار آهسته برای توانایی سلول ها در بقا درون بدن بسیار مهم است. با تقسیم نشدن، سلول های LCC کمتر خود را نشان می دهند و این برای کلاسی از سلول های ایمنی به نام سلول های کشنده ذاتی(NK cells) که معمولا بدن را برای یافتن نشانه هایی از خطر می گردند، بسیار مهم است زیرا این سلول های ایمنی نمی توانند سلول های LCC‌را تشخیص دهند. این می تواند توجیه مناسبی برای عدم موفقیت شیمی درمانی باشد که تنها سلول های در حال تقسیم را می کشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه