تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 اردیبهشت 1395
استفاده از سلول های بنیادی مخاطی در درمان بی اختیاری ادراری
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

  استفاده از سلول های بنیادی مخاطی در درمان بی اختیاری ادراری

متخصص بخش اورولوژی بیمارستان شهید باهنر کرمان با همکاری مرکز تحقیقات پاتولوژی و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق شدند برای نخستین بار در ایران با استفاده از سلول های بنیادی مخاطی بی اختیاری ادراری را درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر محبوبه میرزایی، جراح و متخصص اورولوژی بخش کلیه بیمارستان باهنر کرمان در این رابطه گفت: بی اختیاری ادراری مشکل رایجی است که اغلب کیفیت زندگی، فعالیت اجتماعی، جنسی و وضعیت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: در بی اختیاری استرسی ناشی از زایمان متعدد وفعالیت سنگین، عضلات کف لگن از وضعیت طبیعی خارج می شوند و در موارد مادرزادی مجرای ادراری طول و عملکرد کافی ندارد.

این متخصص بخش اورولوژی بیمارستان شهید باهنر کرمان اضافه کرد: اغلب مبتلایان به این عارضه به درمان های دارویی پاسخ مناسب نداده و روش های جراحی متعدد به کار رفته نیز کاملا رضایت بخش نیستند؛ لذا محققان به دنبال دستیابی به روشی موثر و در عین حال کم تهاجمی برای درمان این بیماران هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر فارسی نژاد، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات پاتولوژی و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این رابطه گفت: در سال های اخیر، استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف، افق روشنی را پیش روی بیماران قرار داده است. با این حال مشکلات ناشی از منبع مورد استفاده جهت جداسازی سلول های بنیادی محققان را به سمت استفاده از منابع سهل الوصول و در عین حال موثر سوق داده است.

وی افزود: از این رو با وجودی که تزریق موضعی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از عضله و چربی تاکنون نتایج خوبی در درمان آسیب های مجاری ادراری و مثانه در دنیا داشته، اما به دلیل تهاجمی بودن روش نمونه‌برداری، استفاده از منابع دیگر سلولی در دستور کار محققین قرار گرفته است.

فارسی نژاد عنوان کرد: ما در ارتباط با این بیمار که دختر بچه‌ای پنج ساله است برای اولین بار در کشور از سلول‌های بنیادی مخاطی جدا شده از حفره دهانی وی برای ترمیم بی اختیاری ادراری خودش استفاده کردیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه