تاریخ انتشار: دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
یافتن محصولی در طبیعت:لوسیون ورنیکس و سلول های بنیادی جفتی

  یافتن محصولی در طبیعت:لوسیون ورنیکس و سلول های بنیادی جفتی

ماده چسبنده سفیدی(ورنیکس) که نوزاد را در زمان تولد پوشانده است برای پوست مفید است. محققین کشف کرده اند که باقی گذاشتن این پنیر سفید(در مقایسه با برداشتن و شستن آن) می تواند پوست سالم تری را برای نوزاد مهیا کند. در واقع آن ها می گویند که نوزاد را بعد از بیرون آمدن از رحم نشویید، نوزاد کثیف نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، محققین کشف کرده اند ماده ای که در زمان شناور ماندن جنین درون مایع آمنیوتیک به مدت 9 ماه وی را پوشانده است برای سلامت پوست وی مفید است. متخصصین پوست درصدد برآمدند دریابند که این ماده واقعا چیست و آیا این می تواند ورژن سنتتیک این ماده را تولید کرد. آن ها بر این باورند که این لوسیون می تواند منجر به سرعت بخشیدن به فرایند ترمیم شود و برخی بیماری های پوستی مزمن مانند اگزما را نیز درمان کند. این ماده مخلوطی از چربی و پروتئین است و همان طور که گفته شد ورنیکس نامیده می شود و یافتن فورمولاسیون آن می تواند به تولید لوسیونی منجر شود که جنبه های درمانی دارد.

از طرف دیگر، زمانی که جنین درحال تکوین است، یکی از اولین مراحل شامل نقب زدن سلول های این جنین بدرون پوشش رحمی است. این جفت که رابط بین جنین و مادر است، اندامی موقتی است که به تنظیم هورمون و سنتز پروتئین می پردازد. جفت بخشی از مادر نیست بلکه از جنین منشا می گیرد. جفت دارای سلول های بنیادی چند توانی است که قادر به تمایز به سلول های عصبی، عروق خونی، سلول های عضلانی، غضروفی و استخوانی است و در نتیجه منبع سلولی مناسبی برای استفاده در سلول درمانی ها و طب بازساختی به شمار می آید.

با توجه به آن چه گفته شد، ورنیکس و سلول های بنیادی مشتق از جفت دو محصول طبیعی هستند که می توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند اما تاکنون به آن ها توجه زیادی نشده بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه