تاریخ انتشار: دوشنبه 13 خرداد 1398
ایجاد مشخصه های جوانی در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از iPSCs گرفته شده از افراد پیر

  ایجاد مشخصه های جوانی در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از iPSCs گرفته شده از افراد پیر

استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی اولیه با مشکلات مربوط به پیری مانند تکثیر محدود و پیری زودهنگام مواجه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(iPSCs-MSCs(iMSCs)) منبع مفید و از نظر بالینی مناسبی از سلول های بنیادی مزانشیمی را فراهم می کند که می تواند محدودیت های ذکر شده مربوط به پیر شدن سلول ها را دور بزند. اهمیت این امر در فاز یک مطالعه ای بالینی برای درمان GvHD بوسیله کمپانی Cynata و سرویس سلامت ملی بریتانیا نشان داده شده است و فاز دو این مطالعه در اواخر 2019 شروع خواهد شد.

در این مطالعه محققین ویژگی های مربوط به جوان شدن مجدد را در iMSCها بررسی کردند. آن ها مشخصه های سلولی، ترانسکریپتوم و سکرتوم iMSCهای مشتق از سلول های بنیادی جنینی(ESCs-H1) و iPSCs را آنالیز کرده و با سلول های بنیادی مزانشیمی جداسازی شده از افراد پیر و جوان مقایسه کردند. سلول های iMSC تولید شده(بدون ارتباط با منبع) معیارهای مربوط به سلول های بنیادی مزانشیمی را دارا بودند و آنالیزهای دندروگرام(dendrogram) ثابت کرد که ترانسکریپتوم همه iMSCهای کلاستر شده شبیه سلول های بنیادی مزانشیمی است و با سلول های بنیادی پرتوان متفاوت است. بدون توجه به سن اهدا کننده و نوع سلول اولیه، iMSCها با بیان  نزدیک به 50 ژن مربوط به جوان سازی مجدد، مشخصه های یک سلول با توانایی تکثیر بالا را بدست آوردند. از منظر طب بازساختی، iMSCها سکرتومی شبیه با سلول های بنیادی مزانشیمی اولیه را بدست آوردند که نشان دهنده توانایی آن ها برای عمل کردن از طریق پیام رسانی پاراکرینی بود.

 به نظر می رسد که iMSCها می توانند محدودیت های مربوط به استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی بالغ را برطرف سازند و منبع سلولی امیدوار کننده ای را برای استفاده بالینی در آينده فراهم آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه