تاریخ انتشار: دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
ویروس زیکا ممکن است با ربودن مولکول های ایمنی انسان، منجر به میکروسفالی شود

  ویروس زیکا ممکن است با ربودن مولکول های ایمنی انسان، منجر به میکروسفالی شود

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا اخیرا اعلام کرده است که عفونت ویروس زیکا در زنان باردار می تواند منجر به تکوین ناقص مغز جنینی شود و نوزادان حاصل از این تولدها دارای سری کوچک و غیر طبیعی هستند که این حالت را میکروسفالی می نامند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، برای اولین بار محققین دانشگاه کالیفرنیا تعیین کرده اند که چگونه عفونت زیکا می تواند به مغز در حال تکوین آسیب برساند. این مطالعه که اخیرا در مجله Cell Stem Cell به چاپ رسیده است نشان می دهد که مهار این مکانیسم آسیب سلول های مغزی را کاهش می دهد و می تواند منجر به روش های درمانی جدیدی شود که اثرات عفونت به ویروس زیکا را کاهش می دهند.

با استفاده از مدل سه بعدی مبتنی بر سلول های بنیادی و مربوط به سه ماهه اول بارداری و تکوین مغز انسانی، محققین کشف کرده اند که ویروس زیکا مولکولی را در سلول های انسانی فعال می کند که TLR3 نام دارد و به طور طبیعی برای دفاع علیه تهاجم های ویروسی استفاده می شود. در عوض، TLR3 بیش فعال شده، ژن هایی که برای تبدیل سلول های بنیادی عصبی به سلول های مغزی لازم هستند را خاموش می سازد و ژن هایی که روشن می سازد که منجر به شروع خودکشی سلولی می شوند. زمانی که محققین TLR3 را مهار کردند، آسیب سلولی مغز در این مدل ارگانوئید کاهش یافت. به نظر می رسد که این مدل ارگانوئیدی به خوبی مغز انسانی در حال تکوین را تداعی می کند و در این مدل، سلول های بنیادی مشابه آن چه در سه ماهه اول تکوین جنینی مغز اتفاق می افتد به انواع مختلف سلول های مغزی تمایز می یابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه