تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 آذر 1402
میکروسفالی و ویروس زیکا

میکروسفالی و ویروس زیکا

یک مطالعه نشان داد که فعالیت یک آنزیم کلیدی با میکروسفالی در فرزندان آلوده به ویروس زیکا کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مقاله‌ای که در مجله Neurochemistry منتشر شده است، موش‌هایی که در دوران بارداری به ویروس زیکا آلوده شده بودند و به میکروسفالی مبتلا شده بودند، فعالیت کمتری از Ndel1 نشان دادند، آنزیمی‌که نقش کلیدی در تکثیر نورون، تمایز و مهاجرت در طول رشد جنین ایفا می‌کند. این کشف به ثبت رسیده است و می‌تواند در آینده به عنوان پایه‌ای برای توسعه یک نشانگر زیستی برای تشخیص زودهنگام میکروسفالی در نوزادان انسانی آلوده به زیکا در طول دوره جنینی باشد.

میریان هایاشی، نویسنده مقاله و استاد گروه فارماکولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه فدرال سائوپائولو(EPM-UNIFESP) در برزیل گفت: " ما فاقد نشانگرهای زیستی خوب برای تشخیص زودهنگام [در مرحله جنینی] سندرم مادرزادی مرتبط با عفونت زیکا هستیم. کشف این ارتباط بین فعالیت Ndel1 و اندازه مغز تنها آغاز سفر است اما امید زیادی را ارائه می‌دهد. تشخیص در حال حاضر محدود به اندازه گیری اندازه مغز از طریق سونوگرافی یا توموگرافی یا براساس اندازه گیری غیر دقیق محیط جمجمه نوزاد پس از تولد است که کار کمی برای معکوس کردن این وضعیت می توان انجام داد." محققان همچنین اثرات مثبت درمان با اینترفرون بتا را مشاهده کردند، دارویی که عموماً برای ام اس تجویز می‌شود و روی حیوانات آلوده به زیکا آزمایش شده است. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، اینترفرون بتا از مشکلات رشد عصبی اجتناب کرد و فعالیت Ndel1 را به سطوحی مشابه آنچه در موش‌هایی که به زیکا آلوده نشده بودند بازگرداند.

مدل تجربی

مدل آزمایشی ساخته شده توسط دانشمندان UFRJ نویسندگان را قادر می سازد تا فعالیت Ndel1 و عملکرد اینترفرون بتا را در حیوانات آلوده به زیکا در مراحل مختلف رشد جنین به منظور تعیین خطر اختلالات رشد عصبی تجزیه و تحلیل کنند. ژوآئو نانی، نویسنده دوم مقاله که نامزد دکترا در UNIFESP است، گفت:" ما ارتباطی بین عفونت و کاهش فعالیت Ndel1 در مغز مشاهده کردیم. ما شرایط را تغییر دادیم، برای مثال، ویروس را به بطن جنین در رحم تزریق کردیم، و همچنین بار ویروسی و مرحله رشد جنین را تغییر دادیم. همه اینها نشان می‌دهد که فعالیت Ndel1 دارای پتانسیل تشخیصی برجسته ای است. فعالیت کم Ndel1 لزوماً به این معنی نیست که آنزیم کمتر بیان شده یا حاوی پروتئین کمتری است. در این مقاله، ما پیشنهاد می‌کنیم که فعالیت آن ممکن است با یکی از دو عامل مرتبط باشد، تجزیه مواد شیمیایی تولید شده توسط سلول‌های مغز (شکاف نوروپپتیدها، که توسط مطالعات آتی in vivo تایید می‌شود) یا ظرفیت آنزیم برای تعامل با پروتئین‌های دیگر."  نانی گفت:"  Ndel1 با بسیاری از پروتئین‌های کلیدی تعامل دارد و کاهش فعالیت آن ممکن است دینامیک مولکولی مهم را تغییر دهد"

عفونت مادر و جنین

همانطور که‌ هایاشی توضیح داد، عفونت زیکا در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد یک سری ناهنجاری‌ها در فرزندان شود، از جمله میکروسفالی، اما بسیاری از اختلالات می‌تواند به میکروسفالی یا سایر انواع آسیب مغزی در دوران بارداری، مانند توکسوپلاسموز، سرخک، سیتومگالوویروس و هرپس سیمپلکس منجر شود. او گفت: "چرا تصمیم گرفتیم این آنزیم را در موارد ابتلا به زیکا بررسی کنیم؟ زیرا به طور کلی یک مدل عالی برای عفونت‌های مادر و جنین است. ما می‌دانیم که عفونت واکنش‌های مختلفی را ایجاد می‌کند و در بارداری این می‌تواند به معنای عوارض جنین زایی باشد." علاقه به Ndel1 در میان دانشمندان به دلیل اهمیت آن در رشد عصبی و اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و افسردگی به طور پیوسته افزایش یافته است. علاوه بر این،‌هایاشی خاطرنشان کرد که با تشکیل کمپلکس‌ها در اسکلت سلولی عصبی درون سلولی، و همچنین تکثیر، تمایز و مهاجرت نورون‌ها، و در نتیجه رشد مغز، در طول جنین‌زایی مرتبط است. پروتئین‌های اسکلت سلولی که Ndel1 با آن‌ها تعامل دارد شامل LIS1 است که می‌تواند باعث مهاجرت عصبی معیوب منجر به لیسنسفالی یا مغز صاف شود که با لایه ماده خاکستری قشر مغز ضخیم فاقد چین‌خوردگی‌های طبیعی (gyri) در نوزادان مشخص می‌شود. Ndel1 همچنین لیگاند اصلی DISC-1 است، که گسترده ترین ژن حساسیت اسکیزوفرنی است. جهش در ژن NDE1  (که پروتئینی شبیه به Ndel1 به نام NDE1 را کد می‌کند) در تحقیقات قبلی با میکروسفالی شدید همراه بوده است. آزمایش‌ها با مدل‌های حیوانی نشان داد که غیرفعال شدن NDE1 یا Ndel1 از مهاجرت نورون‌ها در رشد اولیه جنین جلوگیری می‌کند. حیاشی گفت:" کار ما همچنین نشان داده است که فعالیت Ndel1 در افرادی که اولین دوره روان پریشی را بدون درمان قبلی با داروهای ضد روان پریشی تجربه می‌کنند و در بیماران اسکیزوفرنی مزمن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، که نشان می‌دهد فعالیت Ndel1 یک نشانگر زیستی بالقوه برای مراحل اولیه اسکیزوفرنی و مقاومت در برابر درمان است. ، اگرچه این هنوز تایید نشده است."