تاریخ انتشار: یکشنبه 03 دی 1391
نتایج امیدوار کننده درمان سرطان با پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف

  نتایج امیدوار کننده درمان سرطان با پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف

گروهی از محققان مرکز سرطان دکتر اندرسون در هوستون، روش تازه ای را برای پیوند موثر سلول های بنیادی در بیماران مبتلا به لوسمی، لنفوم و دیگر سرطان های خون یافتند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از cleveland.com ، نتایج این مطالعه، که هفته گذشته در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده، اولین مطالعه درنوع خود است که با دستکاری سلول های بنیادی در بیمارانی که تحت پیوند دوگانه خون بند ناف قرار داشتند، به نتایج مطلوبی دست یافته است.
 دکتر Marcos de Lima ، نویسنده این مطالعه دربخش بدخیمی های خونی و پیوند مغز استخوان Seidman گفت: بین 15 و 25 نفر دراین مطالعه ثبت نام خواهند شد.
خون بند ناف که همانند مغزاستخوان غنی از سلول های بنیادی بزرگسالان است از بند ناف و جفت کمی پس از تولد نوزاد استخراج می شود. استفاده از پیوند خون بند ناف به جای مغز استخوان یا خون محیطی دارای مزایای متعددی است، از جمله اینکه خون بند ناف نیاز به مطابقت کامل با بیمارندارد.
اما ازجمله محدودیت های آن مدت زمان پیوند پذیری طولانی این سلول های کمک کننده برای ساخت سلول های خونی جدید و مقدار نسبتا کم سلول ها یی است که از یک واحد خون بند ناف به دست می آید.
اولین پیوند دوگانه  خون بند ناف با استفاده از دو واحد ناهمسان خون بند ناف، برای ایجاد پیوند موثرتر دربزرگسالان، بیش از ده سال پیش انجام شد.
توانایی تولید حجم بالاتر سلول های بنیادی با استفاده ازدو واحد خون بندناف، هنوز هم مشکل مدت زمان پیوند پذیری را حل نمی کند.
دکتر de Lima گفت: درمدت زمانی که شما بدون سلول های قرمز ، سلول های سفید و پلاکت های خون هستید، مستعد ابتلا به عفونت، خونریزی و کم خونی می شوید.
برای برطرف کردن این مانع تیم دکتر اندرسون تصمیم گرفت تا ببیند آیا می تواند سلول های خون بند ناف بیشتری در آزمایشگاه درشرایط مشابه مغز استخوان تولید کند.
در این مطالعه یک واحد خون بندناف بدون تغییر پیوند شد، در حالی که واحد دوم در آزمایشگاه - قبل از پیوند - با استفاده از یک نوع سلول موجود در مغز استخوان به نام سلول های مزانشیمی تکثیر یافت.
دراین مطالعه، که در سال 2007 آغاز و به مدت سه سال به طول انجامید، 31 نفر شرکت کردند که همه آنها دو واحد خون بند ناف را با این روش درمانی جدید دریافت کردند. 140 بیمار نیزدو واحد خون بند ناف را بدون هیچ دستکاری به عنوان گروه شاهد دریافت کرده بودند.
نتیجه این درمان، پیوندپذیری سریعتر سلول های پیوندی درمقایسه با دیگر بیماران تحت درمان با روش سنتی پیوند خون بند ناف بود.
de Lima گفت، غیر منتظره ترین نتیجه مطالعه، کاهش در زمان از سرگیری تولید پلاکت ها بود که کلید حفاظت در برابر خونریزی های شدید می باشند. 
او افزود: به طور سنتی، پلاکت ها یک مشکل بزرگ در پیوند هستند و بیماران معمولا باید تحت تزریق های متعدد آن قرار گیرند. با استفاده ازاین روش جدید ما سازگاری بیشتری مشاهده کردیم و بیماران نیاز به انتقال خون کمتری داشتند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه