تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 خرداد 1395
شناسایی مکانیسمی کلیدی در رشد تومور مغزی

مطالعه ای در دانشگاه مک گیل نشان داده است که ژنی شناخته شده به نام OSMR، نقشی کلیدی را در رشد تومورهای گلیوبلاستومایی ایفا می کند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، گلیوبلاستوما تهاجمی ترین شکل از تومورهای مغزی است که متاسفانه درمان موثری برای آن وجود ندارد و میانگین مدت زمان بقای بیماران بعد از تشخیص این بیماری 16 ماه است. دکتر آرزو جهانی اصل در دانشگاه مک گیل می گوید که برای ایجاد درمانی موثر برای این بیماری ما باید درک درستی در مورد آن چه که در درون این تومورها اتفاق می افتد بدست آوریم. مطالعات گذشته نشان می دهد که موتاسیون های مختلف در ژنی دیگر به نام EGFRvIII، منجر به تولید پروتئین شکل دهنده تومور دیگری در گلیوبلاستوما می شود اما متاسفانه درمانی که به منظور از کار انداختن EGFRvIII صورت گرفته است تاکنون موثر نبوده اند. اما دکتر جهانی اصل در نمونه هایی که از بیماران گرفت کشف کرد که ژن OSMR در سلول های گلیوبلاستومایی بسیار فعال است. آنالیزهای بدست آمده از پایگاه های اطلاعات کلینیک ها و مراکز ژنتیک نشان می دهد فعالیت هر چه بیشتر این ژن منجر به کاهش بقای بیماران می شود.

در گام بعدی مطالعه محققین به مطالعه سلول های بنیادی تومور مغزی انسان پرداختند که از بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما مشتق شده بودند. به طور طبیعی زمانی که این سلول ها به موش های آزمایشگاهی تزریق شدند، تشکیل تومور دادند اما ناک اوت کردن ژن OSMR در سلول های بنیادی سرطانی گلیوبلاستومایی و تزریق آن ها به موش، هیچ گونه تشکیل توموری را نشان نداد. در مجموع به نظر می رسد که این دو ژن یعنی EGFRvIII و OSMR با همکاری یکدیگر منجر به رشد تومور می شوند. این کشف می تواند کاربردهای بالینی مهمی داشته باشد.