تاریخ انتشار: یکشنبه 09 خرداد 1395
تفاوت وضعیت متابولیکی سلول های بنیادی سرطانی و سلول های سرطانی مشتق از آن ها

  تفاوت وضعیت متابولیکی سلول های بنیادی سرطانی و سلول های سرطانی مشتق از آن ها

سلول های بنیادی سرطانی نه تنها با سلول های سرطانی از نظر متابولیکی متفاوت هستند بلکه قادر هستند نوع متابولیسم شان را نیز در صورت نیاز تغییر دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، مرحله متابولیکی سلول های بنیادی گلیوما که به گلیوبلاستومای کشنده تبدیل می شوند، به طور معناداری با سلول های سرطان مغزی مشتق از آن ها متفاوت است. این فاکتور به سلول های بنیادی سرطانی کمک می کند که در برابر دمان ها مقاومت کنند و منجر به عود مجدد سرطان شوند. محققین دانشگاه UCLA‌ برای اولین بار دریافته اند که این سلول های بنیادی گلیومایی می تواند وضعیت متابولیکی شان را از گلیکولیز(مصرف گلوکز) به فسفریلاسیون اکسیژن(مصرف اکسیژن) تغییر دهند. این توانایی سلول های بنیادی گلیومایی در تغییر وضعیت متابولیکی شان به آن ها اجازه می دهد با فرار از درمان های استاندارد برای آن ها، زنده مانده و زمینه را برای عود مجدد سرطان فراهم کنند. سلول های سرطانی مقادیر زیادی از گلوکز موجود را برای رشد و پراکندگی شان مصرف می کنند و این امر به دلیل فعالیت متابولیکی بالا، تشخیص آن ها به وسیله توموگرافی گسیل پوزیترون(PET) را به خوبی میسر می سازد اما در مورد سلول های بنیادی سرطانی که گلوکز کمتری مصرف می کنند، تشخیص آن ها به وسیله PET مقدور نمی باشد.

در سال های اخیر هدف قرار دادن مسیرهای متابولیک سرطان، همواره به عنوان گزینه ای درمانی مد نظر پژوهشگران بوده است اما سلول های بنیادی سرطانی با فرار از مسیرهای متابولیکی مرسوم و استفاده از فسفریلاسیون اکسیداتیو به چنین درمان هایی پاسخ نمی دهند. محققین گام بعدی خود در این مطالعه را، یافتن روشی برای ارزیابی عملکرد متابولیکی سلول های بنیادی سرطان، نرخ مصرف اکسیژن بوسیله آن ها و ... می دانند بتوانند بدین ترتیب راهکار درمانی موثری را در این زمینه ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه