تاریخ انتشار: یکشنبه 09 خرداد 1395
 خون بند ناف نوزادتان را ذخیره کنید
توصیه یک متخصص خون به مردم:

  خون بند ناف نوزادتان را ذخیره کنید

انجام یکی از نادرترین پیوندهای سلول‌های بنیادی خون بندناف بر روی "کارن" هفت ساله که با استفاده از نمونه سلول‌های بنیادی خون بندناف خودش انجام شد، جان کودک را نجات داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، در 17 بهمن 1393 کودکی دچار بیماریِ از کارافتادگی مغز استخوان شد؛ شروع این بیماری با یک سرماخوردگی بود در ادامه کبودی روی پوست و خونریزی شدید از بینی و گلو خانواده را نگران کرد. کارن مدت ها در بیمارستان بستری بود تشخیص پزشکان حکایت از سرطان داشت و درمان او را بسیار دشوار می دانستند به طوری که خانواده شیوایی (پدر و مادر کارن) دیگر قطع امید کرده بودند.
اما شهریور ماه سال 1394 اولین عمل پیوند از سلول های بنیادی خون ساز بند ناف بیمار به خود بیمار در ایران، جان کارن را نجات داد.
پزشک معالج کارن گفت: این عمل، اولین عمل پیوند از سلول های بنیادی خون ساز بند ناف بیمار به خود بیمار در ایران و چهارمین در دنیا به شمار می آید.
دکتر غلامرضا باهوش که در دفتر بانک سلول های بنیادی رویان اصفهان در حضور کارن و پدر و مادرش به بیان نحوه این عمل پیوند پرداخت، اظهار کرد: این درمان معجزه بود.در کل دنیا چهار مورد عمل پیوند از سلول های بنیادی خون ساز بند ناف بیمار به خود او انجام شده که در ایران اولین مورد بوده است.
وی تصریح کرد: در سرطان خون سلول های رده ای که سازنده گلبول های سفید هستند از مسیر طبیعی خارج می شوند و به جای اینکه این سلولها سیکل طبیعی را طی کنند خودشان را تکثیر می کنند. از این رو کل فضای مغز استخوان را می گیرند و بیمار دچار نارسایی مغز استخوان می شود.
این متخصص خون ادامه داد: در از کارافتادگی مغز استخوان همان عواقب سرطان خون در انتظار بیمار است اما امکان درمان مشکل تر از سرطان است زیرا برخلاف سرطان، امکان شیمی درمانی نیز وجود ندارد و جز عمل پیوند راه دیگری نیست.
باهوش در خصوص علل بیماری از کارافتادگی مغز استخوان گفت: اگرچه علل این بیماری از نوع اکتسابی به شمار می آید اما در عمده موارد علت، نامشخص است و فقط در موارد ثانوی علت می تواند مواردی چون سایر ویروس ها، داروها و سموم دفع آفات باشد. سبک زندگی امروز نیز مسلما تاثیر دارد زیرا آمار این بیماری روز به روز در حال افزایش است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جایگاه ایران در دنیا در این زمینه افزود: اگرچه ما دارای بهترین فکر و بهترین پزشکان هستیم اما از نظر سخت افزاری و مدیریت سیستم یعنی تعداد مراکز پیوند و مدت زمانی که به بیمار سرویس دهی می شود از کشورهای توسعه یافته عقب تر هستیم؛ مشکل دیگر ما این است که آمارگیری از بیماری ها جنبه تخمینی دارد نه تحقیقی.
دکتر باهوش تصریح کرد: توصیه ما به مردم ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان است. ذخیره سازی سلول های بنیادی کمک به بشریت است. می بایست این ثروت نهفته به خانواده ها شناسانده شود زیرا در اکثر موارد پس از زایمان به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شود. البته افرادی که خواستار ذخیره سازی سلول های بنیادی هستند زایمان طبیعی را ترجیح می دهند. نکته جالب اینکه آمار زایمان طبیعی و سزارین در ایران و اروپا عکس یکدیگر است آمار سزارین در اروپا 10درصد است اما در ایران آمار زایمان طبیعی 10درصد است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر این که با نگاهی بلند مدت و نگاه روز دنیا پیشرفت در این حوزه بدون کمک خیرین میسر نیست.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه