تاریخ انتشار: دوشنبه 07 تیر 1395
نشان دادن تهاجمی بودن لوکمیای میلوئید حاد

  نشان دادن تهاجمی بودن لوکمیای میلوئید حاد

انتونی پترز و همکارانش در دانشگاه بازل دریافته اند که چرا لوکمیاهای حاد با ناهنجاری های ژنتیکی مشابه، بر مبنای منشا سلولی شان رفتار تهاجمی متنوعی را نشان می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، لوکمیای میلوئید حاد، نوعی سرطان خونی است که به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی در سلول های پیش ساز خونی ایجاد می شود و منجر به تکثیر سلول های خونی سفید نابالغ می شود. در نتیجه، مغز استخوان توانایی تولید سلول های خونی طبیعی را نخواهند داشت. هرچند این بیماری اغلب به شیمی درمانی ها پاسخ می دهد اما با این حال با این که در اغلب موارد این ناهنجاری های ژنتیکی مشابه هستند اما پیشرفت بیماری متنوع است و دلیل این امر مشخص نیست.

پترز و همکارانش با استفاده از مدل موشی نشان دادند که تشخیص این بیماری در صورتی که تغییرات ژنتیکی در سلول های بنیادی خون ساز اتفاق بیافتند بسیار مشکل است. این نوع از لوکمیای ملوئید حاد بسیار تهاجمی است و با متاستاز بافتی شدید و مقاومت به شیمی درمانی همراه است. آن ها دریافته اند که تغییرات القا کننده سرطان در صورتی که در سلول های بنیادی خون ساز اولیه ای که ژن های دخیل در مهاجرت و تهاجم بافتی را بیان می کنند، رخ دهند مخرب خواهند بود. این یافته ها این امکان را فراهم می کند که بیماران را به گروه های مشخص تر درمانی تعریف کنند، تا امکان درمان تخصصی تر آن ها وجود داشته باشد. زمانی که آن ها بیان یکی از این ژن ها را در سلول های بنیادی خون ساز اولیه کاهش دادند، پیشرفت بیماری بسیار ملایم تر شد. این یافته های بدست آمده از مدل موشی به انسان نیز قابل بسط است. در واقع این ژن ها می توانند به عنوان بیومارکر نیز عمل کنند. بیان این ژن ها مانند EVI1، ERGیا ZEB1 به محققین این اجازه را می دهد که بیماران را به گروه های مختلف طبقه بندی کنند و درمان مناسبی را برای آن ها در نظر گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه