تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مرداد 1395
چگونه سلول های بنیادی پوست به نیروهای وارده پاسخ می دهند

  چگونه سلول های بنیادی پوست به نیروهای وارده پاسخ می دهند

همه سلول ها کدهای ژنتیکی یکسانی را به اشتراک می گذارند، فرقی نمی کند که این سلول ها، سلول های پوستی باشند یا سلول های مغزی. با این حال، این سلول ها در معرض انواع مختلف محیط های مکانیکی و استرس های مکانیکی قرار دارند. برای مثال بافت مغز بسیار نرم و بافت استخوان بسیار سخت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین می دانند که سلول ها با تغییر ساختارشان و بیان ژن هایشان به نیروهای خارجی پاسخ می دهند تا با شرایط محیطی بهتر سازش یابند و قادر به اجرای عملکردهای خاص شان باشند. مکانیسم مولکولی این فرایندها هنوز به خوبی شناخته نشده است.

پوست، ما را از جهان بیرون و مواد سمی که در جهان بیرون وجود دارد، اشعه های خطرناک و نیروهای مکانیکی محافظت می کند. بنابراین پاسخ دهی سلول های پوستی به این نیروها بسیار مهم است. برای مطالعه این که چگونه سلول های پوستی به این نیروها پاسخ می دهند، دکتر لی و همکارانش در انستیتو ماکس پلانک یک سیستم مکانیکی خاص را مورد استفاده قرار دادند تا سلول های بنیادی پوستی را در کشت های سلولی در معرض کشش های مکانیکی مشابه با شرایط طبیعی بدن قرار دهند. آنالیز بیان ژن این سلول های بنیادی پوستی در معرض نیروی مکانیکی قرار گرفته نشان داد که طی این فرایند بیان هزاران ژن کاهش یافته و بیان تنها تعداد اندکی از ژن ها افزایش یافت. مطالعات بیشتر نشان داد که کشش تغییرات کلی را در نحوه بسته بندی شدن DNA‌در هسته ایجاد می کند. این امر منجر به کاهش فعالیت رونویسی سلولی می شود که به این معنی است که DNA‌کمتری برای تولید mRNA و تولید پروتئین رونویسی می شود. برای این که یک سلول بنیادی تمایز یابد، نیاز به این است که شمار بیشتری از ژن ها ساختار و عمکلرد مناسب را بدست آورند. به نظر می رسد در نتیجه کشش مکانیکی، سلول های بنیادی کشیده شده در حضور سیگنال های تمایزی، تمایز نمی یابند. بسیار جالب است که این مطالعه نشان داده است که می توانیم به سادگی با اعمال نیروهای مکانیکی روی سلول های بنیادی،  سازماندهی ساختاری DNA را تغییر دهیم. مطالعات بیشتر نشان داد که نیروهای مکانیکی در سطح پوشش هسته حس می شوند. مولکول کلیدی در حس کردن این نیرو، پروتئینی به نام emerin است که هسته و DNA‌را به اسکلت سلولی متصل می کند. شناسایی چنین مکانیسم های مولکولی می تواند در شناسایی دلایل بیماری ها و وقوع برخی فرایندها در زمان پیری کمک کننده باشد و اهداف درمانی مناسبی را معرفی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه