تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مرداد 1395
مزایای ایمنی درمانی برای بیمارانی که بعد از پیوند سلول های بنیادی مجددا دچار عود بیماری شده اند

  مزایای ایمنی درمانی برای بیمارانی که بعد از پیوند سلول های بنیادی مجددا دچار عود بیماری شده اند

برای بسیای از بیمارانی که به اشکال پیشرفته سرطان خون مبتلا هستند، سلول درمانی می تواند منجر به درمان آن ها شود اما با این حال، حدود یک سوم این بیماران بعد از مدتی مجددا دچار عود بیماری می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در انستیتو سرطان دانا فاربر نشان می دهد که استفاده از دوزهای مکرر داروی ایمنی درمانی می تواند منجر به درمان کامل بسیاری از بیماران شود. این استراتژی می تواند عود مجدد بیماری را در آینده ای نزدیک برای همیشه مهار کند. این داروی ایمنی درمانی که ipilimumab نام دارد به این منظور به بیماران دچار بدخیمی خونی داده می شود تا قدرت سرکوب کنندگی توموری، بیمارانی که دچار پیوند سلول های بنیادی شده اند را احیا کند. معمولا بیماران قبل از پیوند سلول های بنیادی، داروهای سرکوب کننده ایمنی را دریافتی می کنند که سیستم ایمنی بیمار را ضعیف می کند و بسیاری از محققین همین امر را دلیل عود مجدد سرطان در این بیماران می دانند.

در طی روند این مطالعه، محققین دوزهای مختلفی از داروی ipilimumab را برای یک دور یکساله استفاده کردند. این داروی یک چک پوینت ایمنی به نام CTLA4 را مهار می کند. این CTLA4 به سلول های سرطانی کمک می کند تا از سیستم ایمنی فرار کنند. با بلوک کردن این چک پوینت، به سلول های اهدا شده اجازه داده می شود تا سلول های سرطانی را ببینند. در بین 22 بیماری که با دوز بالای ipilimumab تیمار شدند، پنج نفر از آن ها به طورکامل درمان شدند و اثری از سرطان در آن ها مشاهده نشد. دو بیمار نیز به صورت نسبی پاسخ دادند، به نحوی که اندازه تومورها در آن ها کاهش یافت. شش نفر دیگر از آن ها نیز پاسخ های مثبتی را نشان دادند. از بین این بیماران چهار بیمار نیز دچار GVHD شدند که ادامه درمان برای آن ها امکان پذیر نبود. در مجموع به نظر می رسد که استفاده از ipilimumab می تواند سرطان را تا 59 درصد در بیمارانی که دچار عود سرطان شده اند کاهش دهد. محققین نتایج امیدوار کننده این مطالعه را گامی به سوی انجام مطالعه ای بزرگ تر می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه