تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 مرداد 1395
ساخت داروی ارزشمند نجات بیماران ایست قلبی در پژوهشگاه رویان

  ساخت داروی ارزشمند نجات بیماران ایست قلبی در پژوهشگاه رویان

مسئولان پژوشگاه رویان از تولید داروی بسیار ارزشمند نجات بیماران ایست قلبی سخن گفتند و تازه ترین دستاوردهای این پژوهشکده در درمان ناباروری را تشریح کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، ساخت داروی ارزشمند نجات بیماران ایست قلبی در پژوهشگاه رویانبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،عبدالحسین شاهوردی  در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: یکی از مأموریت های این پژوهشکده تولید فاکتورهای رشدی است که در فضای آزمایشگاهی و بالینی این کار انجام شود. 
 
شاهوردی افزود: بیش از 20 فاکتور رشد تا کنون تولید شده است. در زمینه بالینی همکاران ما این کار را شروع کرده اند. یکی از پروتئین ها بحث تی پی ای هست. «حبه انگور» یکی از بزهای تراریختی بود که در پژوهشکده اصفهان تولید شد. توانستیم در شیر این بزها یک نوع پروتئین نوترکیبی را تولید کنیم که یک دارو محسوب می شود. مشکلی که بود استخراج و خالص سازی این شیر بود که در حال حاضر دانش این که در مراحل اولیه سکته های قلبی استفاده بشود، لخته ای خون صورت بگیرد، با تزریق این آمپول می تواند عوارض را کمتر بکند. 
 
شاهوردی تأکید کرد: بایستی شرایطی برای شرکت های دارویی فراهم بکنند که ترغیب بشوند برای سرمایه گذاری که ما اگر چند مورد از این داروها را وارد بازار بکنیم یخ این بازار آب می شود. 
 
رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، تشخیص ژنتیکی بیماری «اسپرم سر گِرد» و رساندن نرخ حاملگی در شبیه‌سازی‌های انجام شده بین 30 تا 50 درصد را از دستاوردهای این پژوهشکده دانست و از تولید نیمه‌صنعتی داروی tpa‌ خبر داد که برای درمان سکته قابل استفاده می‌شود. 
 
محمد حسین نصر اصفهانی افزود: مشابه این داروها در آمریکا تولید شده است، اما بسیار گران قیمت است. امیدواریم هر چه زودتر این دارو به صورت تولید انبوه با همکاری سایر بخش ها در دسترس عموم مردم قرار گیرد. 
 
این پژوهشگر برتر کشورمان افزود: فرآیند قیمت گذاری باید از طریق شرکت های مربوط به وزارت بهداشت صورت بگیرد. اما امیدواریم که با قیمتی به بازار عرضه بشود تا در اختیار عامه مردم قرار بگیرد. 
 
وی تولید بُزهای تراریخته را که شیر آنها حاوی پروتئین نوترکیب (tpa) است، از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی رویان عنوان کرد که این شیر به عنوان دارو قابل بهره‌برداری است. 
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: دانش فنی تولید این نوع بُزها موجود است و برای توسعه آن نیاز است تا شرکت‌های داروسازی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، وی با بیان این که در گروه پژوهشی پروتئین نوترکیب این پژوهشکده در تلاش برای تولید داروی tpa در سلول‌های آزمایشگاهی هستند، اضافه کرد: در زمینه تولید نیمه صنعتی این دارو تلاش شده و در این راستا با شرکت‌های فعال در این زمینه مذاکره شده و آنها آمادگی همکاری با ما برای تجاری‌سازی داروی tpa‌ را دارند. 
 
نصر اصفهای کاربرد داروی tpa‌ را درمان سکته قلبی دانست و یادآور شد: وقتی فردی سکته می‌کند، اگر در ساعات اولیه این دارو به وی تزریق شود، لخته‌ها از بین می‌روند و قلب فرد به حالت اول باز می‌گردد. 
 
وی، قیمت هر "ویال" این دارو در خارج را حدود 6 تا 7 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم این دارو را با قیمت مناسب در اختیار آمبولانس‌های کشور قرار دهیم، گام مهمی در درمان بیماران مبتلا به سکته‌ قلبی برداشته‌ایم. 
 
این محقق اعلام کرد: تولید این دارو مراحل آزمایشگاهی خود را طی می‌کند. 

نصر اصفهانی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه سلول‌های بنیادی، افزود: در این راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سلول‌های پالپ دندان را استخراج کردیم  و بر روی این سلول‌ها به صورت تخصصی در حال مطالعه هستیم و امیدواریم بتوانیم خدماتی هم در این زمینه ارائه کنیم. 
 
رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، سلول‌های پالپ دندان را گونه‌ای شبیه سلول‌های بند ناف و بسیار با ارزش توصیف کرد و ادامه داد: این سلول‌ها دور ریخته می‌شود و این در حالی است که با نگهداری سلول‌های پالپ دندان شیری می‌توانیم در آینده از آن همانند سایر نقاط بدن مانند مغز استخوان، سلول بنیادی جداسازی کنیم.

انتهای پیام/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه