تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 دی 1391
مصرف داروی ضدافسردگی در دوران بارداری با افزایش خطر مرگ نوزاد ارتباط ندارد

  مصرف داروی ضدافسردگی در دوران بارداری با افزایش خطر مرگ نوزاد ارتباط ندارد

درمطالعه ای که شامل 30،000 زن مصرف کننده داروی مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) از کشورهای اسکاندیناوی بود، محققان هیچ ارتباط قابل توجهی میان استفاده از این داروها ی ضد افسردگی در دوران بارداری و خطر تولد نوزاد مرده، یا مرگ پس از تولد نوزادان نیافتند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medical xpress، افسردگی در دوران بارداری معمول بوده ودرصد شیوع آن بین 7 و 19 درصد در کشورهای در حال توسعه اقتصادی است. افسردگی مادر با نتایج ضعیف بارداری ، از جمله افزایش خطر زایمان زودرس، که به نوبه خود ممکن است باعث بروز عوارض و مرگ و میر در نوزادان شود همراه است. استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین در دوران بارداری با ناهنجاری های مادرزادی، سندرم خروج نوزاد و فشار خون ریوی مداوم در نوزادان همراه است. با این حال، خطر تولد نوزاد مرده  و مرگ و میر نوزادان پس ازتولد با توجه به سابقه پیشین بیماری روانی مادر ناشناخته باقی مانده است. 
دکتر Olof Stephansson ازموسسه کارولینسکا، استکهلم، سوئد و همکارانش درمطالعه ای به بررسی اثر مصرف SSRI در دوران بارداری برافزایش خطر زایمان بچه مرده و مرگ پس از تولد نوزادان پرداختند. این مطالعه شامل زنانی با یک زایمان از تمام کشورهای شمال اروپا (دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، و سوئد) دردوره های مختلف از سال 1996 تا  2007 بود. محققان اطلاعاتی در مورد استفاده مادران از داروهای SSRIs ، ویژگی های مادر، حاملگی، و نوزادان به دست آوردند و خطرات نسبی زایمان بچه مرده و مرگ پس از تولد نوزادان را بواسطه مصرف SSRI در دوران بارداری با توجه به ویژگی های مادر و سابقه بستری شدن در بیمارستان روانی برآورد کردند.
از 1،633،877 تولد تک قلو در این مطالعه، 6054 مورد مرده زایی ؛ 3609 مرگ نوزاد و 1578 مرگ پس از تولد نوزادان وجود داشت. در مجموع 29،228 (1.79 درصد) از مادران یک نسخه برای مصرف SSRI در دوران بارداری دریافت کرده بودند. محققان دریافتند که زنان مصرف کننده SSRI دارای میزان بالاتری از زایمان بچه مرده (4.62 در مقابل 3.69 درهر 1000تولد ) و مرگ پس از تولد (1.38 در مقابل 0.96 در هر 1000تولد) نسبت به زنان دیگربودند . اما در بررسی های چند متغیره، استفاده از SSRI با زایمان بچه مرده و مرگ نوزاد، مرتبط نبود. 
مطالعه بیش از 1.6 میلیون تولد نشان می دهد که استفاده از SSRI در دوران بارداری با افزایش خطر زایمان بچه مرده و مرگ نوزادان مرتبط نیست. میزان افزایش بچه مرده و مرگ و میر نوزادان پس از تولد در زنان بارداردریافت کننده SSRI به شدت بیماری روانی زمینه ای مادر و شرایط نامطلوب مادر مانند مصرف سیگار و سن مادر مرتبط دانسته شده است.
محققان نتیجه گیری کردند که تصمیم گیری در مورد استفاده از SSRI در دوران بارداری باید براساس  دیگر نتایج  نوزادان و خطرات مرتبط با بیماری روانی مادر باشد. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه