تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مرداد 1395
ژن جنین Nanog پیری را در سلول های بنیادی بالغ معکوس می کند

  ژن جنین Nanog پیری را در سلول های بنیادی بالغ معکوس می کند

محققین ژن Nanog موجود در سلول های بنیادی جنینی را چشمه جوانی نامیده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، طی مجموعه ای آزمایشات، محققین دانشگاه بوفالو   نشان داده اند ک ژن Nanog، در برخی فرایندهای سلولی مانند مهار ضعیف شدن استخوان، مسدود شدن شریان ها و پیر شدن برخی از سلول ها و بافت ها نقش دارد. محققین این مطالعه بر این باورند که Nanog می تواند به درک بهتر فرایند پیری و چگونگی معکوس کردن آن کمک کند.

در مبارزه با پیر، بدن انسان به سلول های بنیادی بالغی تکیه دارد که در هر بافتی از بدن می توان آن ها را در ریز محیطی خاص مشاهده کرد. اما همگام با پیر شدن فرد، تعداد سلول های بنیادی کمتری قادر به انجام وظیفه خود و انجام فرایندهایی مانند ترمیم و جوان سازی مجدد بافت هستند و این خود منجر به پیری بیشتر می شود. معکوس کردن اثرات پیری روی سلول های بنیادی بالغ می تواند به پیروز شدن بر این چالش کمک کند. در این مطالعه جدید، محققین Nanog را به درون سلول های بنیادی پیر شده وارد کردند و مشاهده کردند که این فاکتور منجر به فعال شدن دو مسیر سلولی کلیدی می شود: پروتئین کیناز وابسته به Rho یا ROCK و فاکتور TGF-β.

این امر موجب بازآرایی اسکلت سلولی(به طور ویژه اکتین) می شود که سلول های بنیادی بالغ برای ایجاد سلول های عضلانی و انجام عمل انقباض به آن نیاز دارند. نیروی تولید شده بوسیله این سلول ها در نهایت به احیای ویژگی های بازسازی کننده سلول های بنیادی که طی پیری از دست رفته است، کمک می کند. در مجموع محققین براین باورند که Nanog ظرفیت به تاخیر انداختن پیری را دارد و حتی در برخی موارد می تواند آن را معکوس کند و این امر را با استفاده از مدل برای پیری نشان داده اند: سلول های جداسازی شده از افراد پیر، سلول های پیر شده در محیط کشت سلول و سلول های جداسازی شده از سندروم پروجریا(پیری زودرس). علاوه براین ها، محققین نشان داده اند که Nanog، یک تنظیم کننده کلیدی تشکیل عضلات به نام فاکتور پاسخ سرومی(SRF) را نیز فعال می کند که پیشنهاد می کند نتایج مشابه می تواند در مورد عضلات اسکلتی، قلبی و سایر انواع عضلات نیز قابل کاربرد باشد. در گام بعد محققین به دنبال شناسایی ترکیبات دارویی هستند که بتوانند Nanog را جایگزین کنند یا اثرات آن را شبیه سازی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه