تاریخ انتشار: جمعه 22 مرداد 1395
سرعت بخشیدن به غربالگری های دارویی برای سرطان های نادر با استفاده از سلول های بنیادی

  سرعت بخشیدن به غربالگری های دارویی برای سرطان های نادر با استفاده از سلول های بنیادی

محققین جان هاپکینز می گویند سیستمی را طراحی کرده اند‌ که از سلول های بنیادی انسانی تغییر شکل یافته برای سرعت بخشیدن به غربالگری داروهای موجود، علیه سرطان های نادری مانند سرطان مغز استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین جان هاپکینز طی یک مطالعه، سلول های بنیادی انسان را به سلول های سرطان مغزی مدولوبلاستوما تبدیل کردند. آن ها پروفایل ژنتیکی این سلول ها را با سلول های سرطانی جداسازی شده از این بیماران و رشد یافته در آزمایشگاه که پیش از این داروهای مختلفی روی شان تست شده بود، مقایسه کردند. با ایجاد مدل سلولی مدولوبلاستوما از سلول های انسانی و استفاده از آن ها به جای سلول های موشی، محققین بهتر می توانند پاسخ بیماران به داروها را شناسایی کنند و این غربالگری دارویی قابل اطمینان تر خواهد بود.

در حال حاضر گزینه درمانی موجود برای مدولوبلاستوما استفاده از ترکیب دارو درمانی و پرتودرمانی است که با این که به میزان زیادی بقای بیماران را افزایش می دهد اما بازهم گزینه نهایی برای این سرطان خطرناک نیست. در سال های اخیر، محققین از یک استراتژی برای درمان بیماری های مختلف استفاده کرده اند و آن هم جست و جو در پایگاه  داده ای موجود برای داروهای مختلف که با پروفایل ژنتیکی سلول های رشد یافته در آزمایشگاه مطابقت داشته باشند بوده است. اما متاسفانه سلول های مشتق از تومور گاهی تغییرات ژنتیکی را مرتکب می شوند که آن ها را از تومور اصلی متمایز می سازد. در این مطالعه، محققین از لنتی ویروس ها برای وارد کردن ژن های مربوط به نوع بدخیم سرطان مدولوبلاستوما به سلول های بنیادی عصبی انسانی استفاده کردند. با تقسیم و همانند سازی سلول های بنیادی، ژن های مربوط به سرطان، این سلول ها را به سلول های سرطانی تبدیل می کند. سپس از این رده های سلولی تغییر شکل یافته تومور شکل می گیرد که قابل مقایسه با مدولوبلاستومای واقعی انسان است و پروفایل بیان ژنی آن نیز با سلول های تومور انسانی مشابه است. محققین RNAی این تومورها را استخراج کرده و یک مشخصه(signature) بیان ژنی را ارائه کردند که با داده های از قبل موجود قابل مقایسه بود و نشان می دهد که این سلول ها مدل مناسبی برای استفاده در غربالگری های دارویی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه