تاریخ انتشار: یکشنبه 17 دی 1391
کشف چگونگی گسترش سرطان کشنده پوست در بدن

محققین ژنی به نام mda-9/syntenin را که باعث متاستاز در ملانوما یا همان گسترش سرطان پوست و احتمالا سایر انواع سرطان می شود کشف کردند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،بعد از موفقیت اخیر پژوهشگران در جلوگیری از متاستاز ملانوما درآزمایشگاه،محققین مرکز Virginia Commonwealth University Massey Cancer به کشف دیگری در فهم روندی که توسط آن ژنی به نام mda-9/syntenin باعث متاستاز در ملانوما یا همان گسترش سرطان پوست و احتمالا سایر انواع سرطان می شود ،نائل آمدند.

این یافته ها که در مجله ی تحقیقات سرطا ن به چاپ رسیده مطالعه ای است که نشان می دهد mda-6/syntenin تنظیم کننده  مهمی در Angiogenesis  است.
طی Angiogenesis یا رگ زایی رگ های جدید شکل می گیرند.نتایج این تحقیق دانشمندان را یک گام به فهم دقیق چگونگی متاستاز ملانوما که بسیار تهاجمی و مقاوم به درمان می باشد، نزدیک کرده است. بر اساس پژوهشها  mda-6/synteninدر اغلب سرطان ها افزایش می یابد بنا براین دارو های جدید ی که این ژن را مورد هدف قرار میدهند می توانند برای طیف وسیعی از سرطان ها کاربرد داشته باشد. طبق  یافته های این گروه mda-6/syntenin بیان چندین پروتئین مسوول شروع رگ زایی از جمله IGFBP-2 و IL-8 را تنظیم می کند. به عقیده این گروه IGFBP-2 می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی یا biomarker جدید جهت تحت نظر گرفتن پیشرفت بیماری دربیماران دچار ملانوما باشد. این گروه در حال حاضر بر روی مولکول های کوچک جدیدی کار می کنند که می توانند به طور اختصاصی mda-6/synteninو IGFBP-2 را مورد هدف قرار دهند. این مولکول ها به عنوان دارو در درمان سرطان پوست و بسیاری از سرطان ها  می توانند به کار گرفته شوند.