تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 شهریور 1395
کمپلکس پروتئینی کلیدی برای تکوین طبیعی سلول های بنیادی به سلول های خونی سالم

  کمپلکس پروتئینی کلیدی برای تکوین طبیعی سلول های بنیادی به سلول های خونی سالم

مشخص شده است که گروهی از پروتئین ها که بیشتر برای فعال کردن ژن های پستانداران نقش دارند، نقش ویژه ای نیز در تکوین سلول های بنیادی خاص به سلول های خونی(فرایند هماتوپوئزیز یا خونسازی) بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین مرکز پزشکی NYU Langone می گویند در مطالعات شان روی سلول های موشی و انسانی دریافتند که با کنترل دقیق بخشی از کمپلکس پروتئینی MED12 می توانند سرطان های مختلف را متوقف کنند. موتاسیون های MED12 با انواع مختلف لوکمیاها و هم چنین سرطان های پروستات، رحم و بافت پیوندی مرتبط است.

در این مطالعه که به تازگی در Cell Stem Cell‌به چاپ رسیده است، آن ها به این نتیجه رسیده اند که MED12 در رشد سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان نقش حیاتی دارد و سلامت آن ها را نیز تضمین می کند. در این مطالعه آن ها نشان داده اند که فعال سازی بیش از حد MED12 یا فقدان کنترل روی آن می تواند توضیحی احتمالی برای فاکتورهای شروع کننده سرطان هایی مانند لوکمیا و سایر تومورهای جامد باشد. در مطالعه ای که آن ها روی موش انجام دارند، به بررسی این مطلب پرداختند که برای موش هایی که برای ناک اوت شدن پروتئین MED12 مهندسی شده اند، بعد از تزریق مولکول های فعال کننده خاص به مغز استخوان شان، چه اتفاقی برای سلول های بنیادی خون ساز می افتد. نتایج نشان داد که همه موش های ناقص برای MED12 ظرف مدت دو هفته بعد از تزریق می میرند و جالب این که این  موش ها دارای بافت های طحالی و تیموسی چروکیده ای هستند که شواهدی مبنی بر غیر کافی بودن سلول های خونی تکوین نیافته را نشان می دهد. هم چنین آنالیز مغز استخوان این موش ها نشان داد که تعداد پیش سازهای اولیه و سلول های خونی تمایز نیافته در هر موش ظرف مدت چهار روز بعد از تزریق تا ده برابر کاهش می یابد.این مطالعه نشان می دهد که کمپلکس پروتئینی MED12‌نقش مهمی را در خون سازی ایفا می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه