تاریخ انتشار: یکشنبه 21 شهریور 1395
کشف آبشار پیام رسانی سلولی که منجر به بروز تومورهای چربی می شود

  کشف آبشار پیام رسانی سلولی که منجر به بروز تومورهای چربی می شود

یک مسیر پیام رسانی عموسی سلول ها که تمایز سلول های بنیادی را کنترل می کند، می تواند تشکیل سلول های توموری در چربی را نیز کنترل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعات متعدد نشان داده است که این مسیر پیام رسانی که پیام رسانی Notch نام دارد در تعیین هویت و کنترل تمایز انواع سلول های بنیادی در بافت های مختلف نقش دارد. این مسیر پیام رسانی بین دو سلول مجاور رخ می دهد و یکی از این سلول ها سیگنالی را به سلول مجاور می فرستند که رونویسی ژن های مختلف آن را کنترل می کند و هویت این سلول های مجاور را تعیین می کند.

در بافت چربی، تمایز سلولی بوسیله الگوی منظمی از پیام رسانی Notch کنترل می شود. سرکوب یا فعال سازی نابه جای پیام رسانی Notch ممکن است فرایند تمایز طبیعی و یا حفظ سلول های بنیادی را مختلف کند. چندی پیش دکتر کوآنگ در دانشگاه Purdue نشان داد که زمانی که پیام رسانی Notch سرکوب می شود، سلول های چربی سفید که با چاقی مرتبط هستند، توانایی شان برای تجمع چربی اضافی را از دست می دهند و به سلول های چربی بژ تبدیل می شوند که از نظر متابولیکی فعال تر است و با تبدیل چربی به گرما موجب چربی سوزی می شود. اما اگر پیام رسانی Notch در سلول های چربی بیش فعال شود چه اتفاقی می افتد؟

یافته های مطالعه جدید دکتر کوآنگ و همکارانش نشان داده است که زمانی که پیام رسانی Notch بیش از زمان طبیعی اش می شود، سلول های چربی سفید دژنره شده و تبدیل به سلول های سرطانی می شوند!. این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که فعال شدن Notch برای تکوین تومورهای بدخیم بافت چربی به نام لیپوسارکوما کافی است. چنین تومورهایی شایع نیست اما سرطانی مانند لیپوسارکوما در صورت بروز می تواند بسیار تهاجمی باشد و درمان آن نیز بسیار مشکل است. این مطالعه پیشنهاد می کند که مهار دارویی پیام رسانی Notch می تواند درمان موثری برای لیپوسارکوما در انسان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه