تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهریور 1395
شناسایی مقصر اصلی مسئول کلسیفه شدن عروق خونی در بیماری های کلیوی

  شناسایی مقصر اصلی مسئول کلسیفه شدن عروق خونی در بیماری های کلیوی

محققین دخیل بودن نوعی از سلول های بنیادی در کلسیفه شدن عروق خونی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن را نشان داده اند. این مطالعه می تواند به بلوک کردن معدنی شدن درون عروق خونی و ممانعت از القای آرترواسکلروزیس و سخت شدن شریان ها کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در گذشته فرایند کلسیفه شدن رگ ها را تحت عنوان فرایندی غیر فعال می شناختند که طی آن رسوبات کلسیمی به دیواره عروق می چسبند. اما اخیرا محققین دریافته اند که کلسیفه شدن یک فرایند فعال است که بوسیله سلول ها هدایت می شود اما این که کدام سلول ها در این امر دخیل هستند مورد بحث و اختلاف نظر است.

این مطالعه جدید نشان می دهد که سلول هایی که در ایجاد این رسوبات معدنی در عروق خونی دخیل هستند در لایه خارجی شریان ها قرار دارند و آن ها را سلول های بنیادی Gli1 مثبت می نامند. از آن جایی که آن ها سلول های بنیادی بالغ هستند، این سلول های Gli1 پتانسیل تمایز به بافت های پیوندی مانند عضلات صاف، چربی و استخوان را نیز دارا هستند. محققین این مطالعه نشان داده اند که در شرایط طبیعی، سلول های Gli1 نقش مهمی را در ترمیم عروق خونی آسیب دیده بازی می کنند و به سلول های عضلانی صاف جدید تمایز می باند که به شریان ها توانایی انقباض می بخشند. اما در بیماری های کلیوی مزمن، این سلول های سیگنال های گیج کننده ای دریافت می کنند که موجب می شود که آن ها به سلول های استئوبلاستی تبدیل می شوند که مسئول رسوب کلسیم هستند. اینک که این محققین توانسته اند سلول های Gli1 را به عنوان مسئول رسوب کلسیم در شریان ها شناسایی کنند می توان به دنبال راهی برای بلوک کردن این فرایند بود. آن ها براین باورند که دارویی که بتواند علیه این سلول ها عمل کند می تواند راه حل درمانی جدیدی برای درمان کلسیفیکاسیون عروقی باشد که سالانه بیش از 20 میلیون نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می فرستند. اما از آن جایی که این سلول ها در تشکیل سلول های عضلات صاف و بهبود آسیب های شریانی نیز نقش دارند، در انتخاب داروها و راه حل درمانی انتخابی باید محتاط بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه