تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
روشی برای تولید سلول های عروق خونی از سلول های پوستی برای یافتن راهی برای آهسته کردن روند پیری

  روشی برای تولید سلول های عروق خونی از سلول های پوستی برای یافتن راهی برای آهسته کردن روند پیری

پژوهشگران انستیتو سالک از فیبروبلاست های پوستی افراد پیر و جوان استفاده کرده اند و با موفقیت سلول های عروق خونی را تولید کرده اند که مشخصه های مولکولی پیر شدن شان را حفظ کرده اند. این یافته ها می تواند نشان دهد که چرا با افزایش سن برخی از عروق خونی به نوعی نشت می کنند و یا این که سفت می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیستم عروقی و سلول های این سیستم نقش بی نهایت مهمی را در طی فرایند پیری بازی می کنند و از آن جایی که مطالعه روند پیر شدن این بخش بسیار مشکل است معمولا در مطالعات کمتر به آن پرداخته شده است.

در این مطالعه که بوسیله دکتر هتزر و همکارانش در انستیتو سالک صورت گرفت، به دلیل این که جمع آوری سلول های عروق خونی بیماران امری تهاجمی است، تولید سلول های عروق خونی از سلول های بنیادی پرتوان القایی در برنامه قرار گرفت و با توجه به یافته های قبلی این گروه تحقیقاتی انتظار می رفت که تغییرات مولکولی مرتبط با پیری در این سلول ها وجود نداشته باشد.

اما در این مطالعه جدید آن ها از یک رویکرد جدید برای تولید دو نوع سلول سیستم عروقی یعنی سلول های اندوتلیالی عروقی(در پوشش داخلی) و سلول های عضلات صاف(در برگیرنده سلول های اندوتلیالی) استفاده کردند. آن ها سلول های پوستی افراد 19 تا 30 سال و هم چنین 62 تا 87 سال و هشت بیمار مبتلا به سندرم پروجریا(پیری زودرس) را گرفته و آن ها را به طور مستقیم به سلول های اندوتلیالی عروقی القایی (iVECs) و سلول های عضلات صاف القایی(iSMCs) تمایز دادند و به وضوح مشخصه هایی از پیری در آن ها مشاهده شد. در مورد iSMCs 21 ژن در سلول های مشتق از افراد جوان و پیر از نظر بیان متفاوت بودند و این ژن ها بیشتر مرتبط با کلسیفیکاسیون عروق خونی بودند. در مورد سلول های iVECs، 9 ژن  در سلول های مشتق از افراد جوان و پیر متفاوت بودند که بیشتر آن ها در فرایند التهاب دخیل بودند. در افراد مبتلا به سندرم پروجریا، برخی از ژن های شبیه با سلول های مشتق از افراد پیر با همان الگو افزایش بیان داشتند.

به عقیده محققین این بازبرنامه ریزی مستقیم می تواند ابزاری قوی برای مطالعه مکانیسم های پیری در همه انواع بافت های انسانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه