تاریخ انتشار: شنبه 03 مهر 1395
پیوند سلول های بنیادی به میمون ها بدون استفاده از داروهای رد پیوند

  پیوند سلول های بنیادی به میمون ها بدون استفاده از داروهای رد پیوند

محققین گزارش کرده اند که توانسته اند با موفقیت سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده یک میمون را به چشم سایر میمون ها پیوند بزنند و در این میان نیازی به داروهای رد پیوند نیز نبوده است. این روش برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است و هدف بلند مدت آن جایگزینی بافت ها یا اندام های آسیب دیده با بافت های سالم رشد یافته از سلول های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های انسانی بالغ می توانند به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شوند و سپس به سلول خاص دیگر تمایز یابند. برای پرهیز از رد پیوند، این سلول ها مجبورند از سلول های پوستی خود فرد بوجود آیند.

در مطالعه ای جدید محققین مرکز RIKEN‌ژاپن یک آزمایش پیوندی را شروع کردند که شامل بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به سن و سلول های بنیادی تولید شده از سلول های پوستی خود آن ها است.  محققین سلول های رنگدانه دار شبکیه را از این سلول های iPS تولید کردند و سلول های جدید به بیماران دچار آسیب دیدگی شبکیه پیوند شد. از آن جایی که iPSCها از سلول های پوست خود بیماران مشتق شده بود، رد پیوند صورت نگرفت. برخلاف امیدوار کننده بودن، این تکنیک گران و وقت گیر است. سلول های استفاده شده باید با شرایط و در دوره خاصی در آزمایشگاه رشد کنند و در نتیجه بیماران باید برای بیش از یک سال منتظر دریافت پیوند باشند. اما آیا می توان با تولید بانک های iPS و مساعد کردن شرایط برای پیوند از یک فرد به فرد دیگر این مشکل را حل کرد؟ پاسخ ایمنی و رد پیوند بزرگترین چالش برای رسیدن به این رویا است.

در مطالعه ای جدید این محققین روش جدیدی را برای پرهیز از رد پیوند تست کردند که مطابقت کمپلکس زیست سازگاری اصلی(MHCs) نام دارد. MHCها در بسیاری از سلول ها یافت می شوند. در افراد، MHCها را آنتی ژن های لوکوسیت انسانی(HLAs) نیز می نامند و مجموعه ای از پروتئین ها در سطح سلول ها هستند که در سیستم ایمنی عمل می کنند. واریته های ژنتیکی بسیاری از MHCها وجود دارد. اگر فردی متحمل پیوند شود و MHCهای اهدا کننده آن ها بوسیله سلول های T‌فرد شناسایی نشود، سیستم ایمنی آن ها شروع به پاسخی می کند که بافت جدید را رد می کند. برای ارزیابی موثر بودن ‌مطابقت MHC، محققین این مطالعه سلول های رنگدانه دار شبکیه را از بانک سلول های بنیادی برداشته و آن هایی که از iPSCهای یک میمون رشد یافته بودند را به چشم میمون های دیگری پیوند کردند. برخی از میمون ها از نظر MHC‌مطابق و برخی دیگر غیرمطابق بودند. در گروه غیر مطابق رد پیوند خیلی سریع اتفاق افتاد اما سلول های پیوند شده در میمون های مطابق از نظر MHC، بدون رد پیوند تا شش ماه زنده ماندند و هیچ دارویی نیز برای تضعیف سیستم ایمنی استفاده نشد. سلول های T به این سلول های رنگدانه دار شبکیه دار که از یک میمون مطابق از نظر MHC بود، هیچ واکنش منفی نشان ندادند. در مطالعه دوم، محققین این آزمایش را با سلول های انسانی نیز تکرار کردند و نتایج مشابهی را بدست آوردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه