تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 دی 1391
ویتامین D درد زانو در آرتروز را کاهش نمی دهد

  ویتامین D درد زانو در آرتروز را کاهش نمی دهد

طبق یک مطالعه درچاپ 9 ژانویه مجله JAMA ، دریک آزمایش تصادفی دو ساله، تفاوت معنی داری در درد زانو و یا حجم غضروف بین بیماران مبتلا به استئوآرتریت علامتدار زانو که مکمل ویتامین D دریافت کردند و آنهایی که دارو نما مصرف کردند وجود نداشت.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از sciencedaily،  استئوآرتریت(OA) یا آرتروز زانو یک اختلال عضلات اسکلتی مرتبط با سن است که تاثیر قابل توجهی در عملکرد فردی و هزینه های اجتماعی از طریق از دست دادن کار ، بازنشستگی پیش از موعود و انجام آرترو پلاستی دارد. با وجود این اثرات، درمان های پزشکی به منظور درمان کامل این بیماری وجود ندارد. برخی از مطالعات پیشنهاد میکنند که ویتامین D ممکن است در برابر پیشرفت ساختاری بیماری محافظت به عمل آورد.
Timothy McAlindon و همکارانش در مرکز پزشکی تافتز ، بوستون یک کار آزمایی بالینی برای بررسی این موضوع که آیا ویتامین  D با کاهش علائم ساختاری و پیشرفت استئوآرتریت زانو مرتبط است یا خیر انجام داد.146 نفر شرکت کننده با علائم OA زانو دراین مطالعه ثبت نام کردند و شرکت کنندگان به طور تصادفی دارونما یا cholecalciferol دهانی دریافت کردند. نهایتا 85 درصد از شرکت کنندگان مطالعه را کامل کردند.
نتایج اولیه برای مطالعه شدت درد زانو و میزان ازدست دادن حجم غضروف با استفاده از تصویر برداری مغناطیسی اندازه گیری شد. نتایج ثانویه شامل عملکرد فیزیکی ، عملکرد زانو، ضخامت غضروف، ضایعات مغز استخوان و رادیوگرافی پهنای فضای مفصلی اندازه گیری شد. سطح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D در گروه تحت درمان به طورمتوسط ng/ml 16.1 و در گروه تحت درمان با دارو نما به طور متوسط ng/ml 2.1 افزایش داشت. درد زانو در شروع مطالعه در گروه تحت درمان با دارو به طور قابل ملاحظه ای شدید تر از گروه دریافت کننده دارونما بود.همچنین درصد حجم غضروف در هر دو گروه به میزان مشابه کاهش یافته بود. بنابراین نتایج حاصل از این مطالعه به طور کلی نشان داد که حداقل در این تحقیق که در امریکا انجام شد مکمل ویتامین D با دوز کافی برای بالابردن سطح 25-هیدروکسی ویتامین D به بیش از ng/ml 36 ، اثرات عمده و قابل ملاحظه ای بر پیامدهای بالینی  یا ساختاری در استئو آرتریت زانو نداشته است.
 
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه