تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 مهر 1395
استفاده از سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندانی برای بازگردان شنوایی به افراد ناشنوا

  استفاده از سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندانی برای بازگردان شنوایی به افراد ناشنوا

ناشنوایی مشکلی است که طی آن شنوایی فرد کاهش می یابد و یا به طور کامل از بین می رود. در حال حاضر روش های درمانی کمی برای این عارضه در دست است که بیشتر به دلیل برگشت ناپذیر بودن آن است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه شفیلد از سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان برای بازسازی نورون های حسی آسیب دیده گوش استفاده کرده اند و موفق شده اند شنوایی را به آن ها باز گردانند.

در این مطالعه محققین بخش داخلی یا پالپ دندان را برداشته و آن را در ظروف کشت قرار دادند و اجازه تکثیر خود بخودی سلول ها را تحت شرایط لازم برای بقای آن ها مانند رطوبت، اکسیژن، سروم و محیط کشت (DMM) با نسبت ها و میزان مشخص فراهم کردند. سپس این سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان از نظر برخی از مارکرها با سلول های مربوط به گوش داخلی مقایسه شدند. ارزیابی های بیشتر نشان داد که تیمار این سلول ها با موادی مانند NT3‌و BN10 موجب می شود که این سلول ها به نورون های حسی گوش تمایز یابند. ارزیابی پروفایل مولکولی سلول های تمایز یافته وجود پروتئین ها و ژن هایی را نشان داد که بوسیله نورون های حسی بیان می شوند. در ادامه بررسی های الکتروفیزیولوژیک حاکی از فعالیت الکتریکی این سلول ها بود. در بخش بعدی مطالعه، محققین نورون های شنوایی موش ها را تخریب کرده و این سلول ها را به طور مستقیم به نورون های شنوایی گوش موش ها ترزیق کردند. نتایج نشان داده است که این پروتکل در مقایسه با روش های قبلی تعداد نورون های حسی بیشتری تولید کرده است. هر چند این روش و نتایج بدست آمده برای تبدیل شدن به یک روش درمانی نیازمند مطالعات و کار بیشتری است اما محققین به ادامه راه و استفاده از این سلول های بنیادی برای درمان ناشنوایی امیدوار هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه