تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی 1391
درمان سرطان روده بزرگ توسط داروهای بیماری MS

دانشمندان متوجه شدند که داروی fingolimod که در حال حاضر برای درمان MS مورد استفاده قرار می گیرد به طور بالقوه می تواند منجر به حذف ویا کاهش پیشرفت کولیتهای مرتبط با سرطان شود.

به گزارش بنیان و به نقل از medicalxpress، دانشمندان مرکز سرطان دانشگاه  ویرجینیا پس از کشف یک مکانیزم که باعث التهاب مزمن روده و توسعه سرطان روده بزرگ می شود متوجه شدند که داروی fingolimod که در حال حاضر برای درمان MS مورد استفاده قرار می گیرد به طور بالقوه می تواند منجر به حذف ویا کاهش پیشرفت کولیتهای مرتبط با سرطان شود.
این مطالعه به صورت آنلاین در نشریه سلول سرطانی به رهبری دکتر Sarah Spiegel مسئول گروه بیوشیمی و زیست شناسی سلولی دانشگده پزشکی   VCUمنتشرشد.
تیم دکتر Spiegel کشف کردند که افزایش تولید آنزیم شناخته شده (1SphK)، باعث تولید بیشتر یک سیگنال مولکولی از سلول های پوشاننده روده به نام  (S1P)  می شود که مکانیسم های بیولوژیکی مختلفی را که باعث التهاب مزمن روده و پیشرفت کولیت های سرطانی می شود موجب می شود.
سپس محققان برای نشان دادن این موضوع که داروی fingolimod بیان گیرنده های S1P  و SphK1 ، S1PR ، را که به ترتیب  در توسعه و پیشرفت CAC دخالت دارند کاهش می دهد از مدل های حیوانی استفاده کردند.
دکتر Spiegel در این باره میگوید: شاید یکی از مهمترین جنبه های این مطالعه ، پتانیسیل درمانی fingolimod در درمان کولیت مرتبط با سرطان CAC می باشد.ازآنجا که این دارو در حال حاضر برای استفاده بالینی تایید شده است، ما امیدوار به شروع یک کار آزمایی بالینی در مورد بررسی اثر بخشی ترکیبی این دارو، به همراه داروهای تایید شده در بیماران مبتلا به CAC هستیم .
این تیم تحقیقاتی نشان داد که افزایش تولید SphK1 و S1P باعث فعال سازی پایدار NF-KB و Stat3 ، دو پروتئین فاکتورهای رونویسی می شود.این افزایش فعالیت NF-KB و Stat1  منجر به افزایش تولید TNF-a و IL-6 می شود که مولکولهای پیش التهابی کوچک ترشح شده توسط سیستم ایمنی بدن می باشند.افزایش التهاب ، به نوبه خود، منجر به افزایش تولید SphK1 و S1P می شود که این چرخه مخرب را ادامه می دهد.این اولین بار است که یک ارتباط بین SphK1 و S1p با NF-KB ، Stat1 ،التهاب مزمن و CAC بیان شده است.
دکتر Spiegel در این باره میگوید: از آنجا که یکی از عواقب ناشی از التهاب روده افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است، گام بعدی در تحقیقات ما ، بررسی سطح S1p در خون بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و کولیت مرتبط با سرطان می باشد.سرطان کلورکتال یکی از علل عمده مرگ و میر است که ما امیدواریم این تحقیقات به درمان موثراین بیماری منجر شود.

پایان مطلب /