تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آبان 1395
پیشرفت در تحقیقات آلزایمر

  پیشرفت در تحقیقات آلزایمر

تیمی از محققین در مرکز پزشکی بازساختی درسدن گام مهمی را در مطالعات آلزایمر برداشته اند. آن ها نشان داده اند که چگونه مغز بیمار یک مهره دار می تواند به طور طبیعی به با تشکیل نورون های بیشتر به پاتولوژی آلزایمر واکنش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بیماری آلزایمر شایع ترین شکل از زوال عقل می باشد که سالانه بیش از         170000 مورد جدید برای آن گزارش می شود. مطالعات روی مدل جانوری گورخرماهی که قادر به بازسازی مغزش است نشان داده است که این موجود می تواند به طور گسترده ای نورون های از دست رفته اش را بعد از آسیب دیدگی های مختلف احیا کند و این امر در مورد تحلیل رفتن های عصبی مانند آلزایمر نیز صادق است. این توانایی است که انسان ها از داشتن آن محروم هستند. از آن جایی که از نظر تکاملی گورخرماهی و انسان بسیار شبیه هستند از این جانور به وفور در مطالعات مدل سازی برای انسان استفاده می شود. آن ها دریافتند که گورخرماهی می تواند به طور تاثیر گذاری تکثیر سلول های بنیادی عصبی و تشکیل نورون های جدید را بعد از پاتولوژی شبه آلزایمر افزایش دهد. این بسیار جالب است زیرا برای درمان آلزایمر ما نیاز به نورون های بیشتر داریم و این با تکثیر سلول های بنیادی عصبی شروع می شود که در مغزهای بیمار این امر صورت نمی گیرد.

در این مطالعه محققین علایم بیماری آلزایمر را با استفاده از بخش کوچکی از پروتئین APP انسانی شبیه سازی کردند. این بخش پروتئینی موجب مرگ نورون ها، التهاب و از دست رفتن ارتباطات عصبی و نقص در شکل گیری حافظه در گورخرماهی شد. آن ها دریافتند که اینترلوکین 4 بوسیله سلول های ایمنی و نورون های در حال مرگ در مغز ماهی تولید می شود. این مولکول به سلول های بنیادی عصبی هشدار می دهد که خطر در اطراف است. سلول های بنیادی از طریق یک مکانیسم ذاتی که شامل پروتئین دیگری به نام STAT6 است، شروع به تکثیر می کنند. اهمیت این مطالعه بر این است که مغز بیمار و ملتهب می تواند تکثیر سلول های بنیادی عصبی را تحریک کند و این دقیقا چیزی است که مهره داران برای بازسازی انجام می دهند. با توجه به یافته های این مطالعه جانوری، گام بعدی محققین شناسایی فاکتورهای بیشتر برای بازسازی موفقیت آمیز مغز آسیب دیده به دلیل آلزایمر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه