تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آبان 1395
مطالعه ارتباط مولکول RNA کوچک با عوارض بارداری

  مطالعه ارتباط مولکول RNA کوچک با عوارض بارداری

خانواده ای از RNA های کوچک تکوین سلول هایی که در نهایت به جفت ( یک عضو است که اکسیژن و مواد مغذی از مادر به جنین انتقال می دهد) تبدیل می شوند را تحت تاثیر قرارمی دهند که می تواند منجربه عوارض جدی حاملگی شود.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دکتر کارول مندلسون، استاد بیوشیمی، و زنان و زایمان در مرکز پزشکی جنوب غربی UT گفت: این یافته ها، که امروزه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، نشان می دهد که میکروRNA  (miRNA-515-5p)   ممکن است روزی اساس یک آزمایش خون برای شناسایی زنان در معرض خطر بیماری به نام پره اکلامپسی قرار گیرد، و یا منجر به یک هدف برای درمان شود.دکتر مندلسون گفت: این یکی از اولین مطالعات جهت شناسایی عملکرد ویژه هر کدام از اعضای این خانواده بزرگ میکرو RNA است. miRNA-515-5p که روی کروموزوم انسانی 19 قرارگرفته، تنها در پستانداران ودر جفت بیان می شود.

در طول سه ماهه سوم بارداری، پره اکلامپسی می تواند به طور ناگهانی رخ داده و تقریبا هر بخشی از بدن را درگیر کند ازجمله  نشانه های آن می توان فشارخون بالا و خطرناک ، وجود پروتئین در ادرار و در موارد شدید تشنج را  نام برد. پره اکلامپسی  به عنوان عامل مهمی در تولد زودرس و همچنین بیماری و مرگ مادر و نوزاد در نظر گرفته شده است.

موسسه ملی بهداشت تخمین می زند پره اکلامپسی بر 5 تا 10 درصد از زنان باردار در سراسر جهان و 3 تا 5 درصد در ایالات متحده تاثیر می گذارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 40 تا 60 درصد از مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه بخاطر این شرایط می باشد. در اوایل یک بارداری موفق، سلولهای تروفوبلاست جفت وارد دیوار رحم مادر شده و رگ های خونی به منظور تسهیل اکسیژن و مواد مغذی تبادل بین مادر و جنین بزرگ می شوند.

او گفت: پره اکلامپسی بیماری تکوین نا کافی جفت است. در واقع، جفت به درستی داخل رحم قرار نگرفته و اعتقاد بر این است که جریان خون و اکسیژن کاهش می یابد. تصور براین است که جفت در معرض خطر، مولکول های غیر طبیعی را تولید می کند  که باعث فشار خون بالا و گاهی اوقات آسیب کلیه ها می شود.  در آزمایشگاه دکتر مندلسون به مدت طولانی microRNA ها، مولکولهای کوچک که با هدف قرار دادن RNA پیامبر مربوطه از تولید پروتئین های خاص جلوگیری می کنند، مورد  مطالعه قرار گرفته است.

در این مطالعه، محققان یک سیستم کشت سلولی جفت انسان که جنبه های تمایز تروفوبلاست را شبیه سازی کند را استفاده نموده اند. در طول کشت، سلول ها با هم ادغام و شروع به تولید سطح بالایی از هورمون های جفت، مانند استروژن و پروژسترون می کنند. در این سلول ها به عنوان سلول های تمایز یافته و ادغام شده، به طور چشمگیری  سطح miRNA-515-5p کاهش یافت. در نتیجه، سطح سه RNA های پیامبر و سه پروتئین هدف miRNA-515-5p  که برای تکوین جفت ضروری است، همه افزایش یافت.

او گفت:  miRNA-515-5p   به عنوان ترمزی برای تمایز سلول های جفت عمل می کند. با این حال، در کشت های سلولی از زنانی که PE داشتند،  سطح miRNA-515-5p  به طور غیر طبیعی بالا و سطوح mRNA و سه پروتئین هدف که برای تمایز بافت حیاتی است  به طور قابل توجهی در مقایسه با زنان بدون پره اکلامپسی کاهش یافته بود. او گفت: این یافته، نقش این  miRNA را در توسعه و عملکرد صحیح جفت تایید می کند. اما این پژوهش هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، و کار خیلی بیشتر تا مشخص کردن بهتر این مسیر باید انجام شود.

پایان مطلب\

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه