تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آبان 1395
ارائه مجوز برای تست ترکیب سلول های بنیادی و ژن درمانی برای بیماران مبتلا به ALS

  ارائه مجوز برای تست ترکیب سلول های بنیادی و ژن درمانی برای بیماران مبتلا به ALS

پژوهشگران طب بازساختی در سدراس-سینای مجوز لازم برای استفاده از ترکیب سلول های بنیادی-ژن درمانی برای بیماران مبتلا به اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) را از FDA دریافت کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مجوز به آن ها اجازه می دهد 18 بیمار مبتلا به ALS را تحت درمان با روش مذکور قرار دهند. این اولین مطالعه بالینی است که درمانی از این نوع را تست می کند. آمار ارائه شده بوسیله انستیتو ملی سلامت نشان داده است که بیش از 12000 نفر در سراسر آمریکا از ALS رنج می برند. اغلب بیماران مبتلا به این بیماری مخرب ظرف پنج سال بعد از بروز اولین علایم بیماری می میرند. در حال حاضر درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد و داروهای مورد استفاده تنها علایم این بیماری مانند اسپاسم و یا سختی های تنفسی را تسکین می بخشند. اما در این روش جدید که بودجه آن بوسیله انستیتو طب بازساختی کالیفرنیا(CRIM) تامین شده است، محققین از سلول های بنیادی مهندسی شده ای استفاده می کنند که پروتئین GDNF را می سازد. این سلول های بنیادی با تولید و ترشح GDNF از نورون های حرکتی محافظت می کنند.

 در حالت طبیعی نورون های حرکتی بوسیله سلول های گلیالی محافظت می شوند اما زمانی که این سلول های پشتیبان می میرند، نورون های حرکتی نیز می میرند و منجر به ناتوانی فرد می شوند. به همین دلیل محققین به این باور رسیدند که می توانند با ارائه سلول های گلیالی پشتیبان که پروتئین GDNF‌لازم را فراهم می آورند، نورون های حرکتی را برای مدت طولانی تری زنده نگه دارند. با تکیه براین تئوری آن ها این سلول های بنیادی را با روش های ژن درمانی ترکیب کردند. همان طور که گفته شد این سلول های بنیادی برای بیان GDNF مهندسی شدند و تزریق این سلول های بنیادی مهندسی شده به طناب نخاعی بیماران موجب تولید سلول های گلیالی پشتیبان و تولید GDNF شد. این محققین امیدوارند که این سلول های پشتیبان موجب بقای بیشتر نورون های حرکتی شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه